Thursday, April 26, 2018

Kisah Anak & Bapak Part (1) - Kau Pergi Tanpa Pesan

saban hari keriangan ayah dihiasi dengan bait bait lirik kau pergi tanpa pesan
"Kemanakah...
Akan ku cari
Gelap terasa.. dunia ini
Bagai tiada matahari
Kau pergi tanpa pesan
Ku nanti tiada datang
Di mana kau kini
Di mana kau kini
Aku tiada berkawan lagi
Aduh...! Aduh..!
Aduh.. duh.. duh.."
aku dengar...aku hayati...sebak didada menyelubungi hati
aku panggil ayah..rutin mingguan, Spa Kuku beliau...
"dulu tangan ni la yang selalu tarik tangan saya..potongkan kuku..sekarang tangan saya pula tarik tangan ini utk dipotong kuku"
"eheheheh...mata ayah dh xnmpak..susah nk tgok mata penyepit kuku masuk ke x."
aku memandang ayah smbil berkata " Ayah rindukan mak?"
"mana kamu tahu?"
"tadi ayah nyanyi lagi kau pergi tanpa pesan"
"eh kamu tahu ke lagu tu"
" arwah mak selalu nyanyi dekat2 dia nak pergi...xsangka ayah...mak pergi tinggalkan kita tanpa pesan..xsangka lagu tu yg dinyanyi oleh nya sebagai petanda bahawasanya dia nak pergi"...sebak. Air mata bergenang
"itu laa..ayah pun xsangka dia nak pergi. kalau kamu nak tahu..lagu tu saat pertama kali ayh dating dengan mak kamu. masa tu malam pesta beramal kt kampung bersia. En Mat kilau laa yang bawak ayah kenal mak kamu. mak kamu dtg dgn cik kesom. tp masa tu mak kamu xbyk cakap..yg beria nak kt ayah cik kesom tu haa...tp ayah xlayan sgt. ayah pun xsangka berjodoh dgn mat kamu..ehehe"
bukan main happy ayah bercerita. sambil memuji kecantikan mak masa muda2 dulu
" ayah xmau kawin lg ?"
"bagai adat...ayah xmau dh. kalau ayah kawin lain, ayah kena kerja. cari nafkah utk ank bini. ayah xmau kerja dah. ayah dh tua. masa utk ayah berehat. bia ank ank yg tanggung ayah."
aku diam membisu. begitu hebat cinta ayah pada mak. sudah byk kali aku mengajukan soalan..ayah xmau kawin lagi ke. jwpan ayah tetap sama... kesetiaannya tetap pd arwah mak
"kamu asyik tanya ayh nk kawin...kamu xde perasaan ke nak menikah?"
"hehehe...soalan cepu mas ni..ermm buat masa ni saya xde rasa langsung nak kawin. kalau sy kawin nt sape nak jaga ayah?"
" ayah balik duk kampung la"
"xde2...walau apa pun berlaku...ayah tinggal dengan sy. saya mls nak kawin. wat serabut kepala je ayah. tengok kwn2 dah kawin asyik bergaduh je laki bini.."
" biasa la tu hubgn suami isteri mcm tu laa...ada pasang surutnya. kena kawin juga...nt dah tua sape nak jaga kamu"
" ala ayah..kalau kawin pun...belum tentu psgn dan ank2 nak jaga.. tgok la zmn sekrg payah nk cri lelaki yg berkuality...yg kaki perempuan , kaki pisau cukur bersepah..sy xmau la nt sy jadi hamba laki, pagi petang siang malam cri duit sara keluarga sdgkn tok laki goyang kaki ja kt rumah...xmau la sy. rela xkawin. soal usia tua...rumah org tua bersepah ayah...cume sy sedia duit je utk byr ke pusat jagaan org tua."
sememangnya ak rasa menyampah sb ramai sgt lelaki zmn skrg jenis kikis duit bini. dan buat bini jd hamba diorg plak
" kalau ad yg nak dekat sy...saya akn letakkn syarat.. nak saya dia kena terima ayah...sb sy nak ayah duduk dgn sy smpai akhir hayat ayah...sy nak jaga ayah.."
" kamu syg ayah ke"
"haruslah sayang...sape xsayang boipren sy ni" kiri kanan pipi ayah ku cium. ak peluk. lama. ayah balas pelukan ku.kejap.
sangat mendamaikan dlm pelukan ayah
ya Allah..kekalkan kebahagiaan aku dgn ayah. panjangkan lah usia ayah agar bisa ku nikmati kebahagian aku dengan nya
mak...saya dpt rasakan mak tersenyum melihat sy.
mak jgn risau. saya akn jaga ayah semampu yg boleh. doakan anak mak sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki
terima kasih tuhan atas anugerah terindah ini. kau hadiahkan ak peluang utk berbakti pada ayah setelah kau berikan peluang padaku utk menjaga arwah ibuku
Sampaikan salam rinduku pada arwah mak
AL-FATIHAH Hajjah Azizah Binti Ismail (15/11/1952-16/11/2016)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...