Tuesday, June 21, 2016

Tentang AKu Part 18 : Entry Khas sempena Hari Bapa Sedunia

selamat hari Bapa Ayah
semoga Ayah sihat sentiasa dan Bahagia selalu
ini la ayah wada..
masa ni wada bawak ayah pergi jumpa doctor pakar kt setiawan lumut
ayah kurang sihat
ayah ad kencing manis darah tinggi
masih ingat lagi...sebaik sahaja jumpa doctor
wada bawak ayah makan kat chicken rice shop
ayah teringin nak makan nasi ayam
so..wada bawak ayah makan
ayah makan berselera sekali

dalam hati bermonolog..
makanlah ayah selagi ayah berselera
dulu masa kami kecik kecik..ayah bersusah payah ikat perut, kerah tenaga cari duit besarkan kami
masih ingat lagi kata kata ayah...biarlah kita nampak susah..janji anak anak ayah xkebulur xdapat makan yang sedap sedap..huk3 (sedih)
itu lah insan yang bernama ayah
xpernah lelah dalam mencari rezeki demi menyara anak-anak dan isteri

selepas makan, wada bawak ayah jalan jalan kt lumut sambil makan ABC kt jeti
hembusan angin laut sungguh nyaman dan aman sekali
ayah termenung
wajah ayah sangat suram...ada yang xkena di dalam hati ayah. PASTI.
aku cuba pujuk ayah. ayah pusing cerita
ayah tunjuk pd aku dan adik...
ayah cerita...dulu ayah kerja di sini
ayah lari dari rumah curi rantai arwah opah..sb xda duit nak mai kerja cini
ayah kerja angkut arang batu guna tokang
ayah cerita kt situ lah (seberang laut sana) ayah kerja..bawak tokang...angkut arang batu bawak ke kapal besar..bila malam..ayah lepak ditepi jeti..kadang sampai tertidur kt situ
masa tu ayah belum kahwin lagi
lama juga ayah kerja sini...bila dapat tanah rancangan...ayah kembali ke gerik

muka ayah tetap xberubah
ayah sedih.
ayah kembali muram...ayah termenung jauh
kami bergerak pulang ke rumah
dr cermin kulihat ayah mengelamun jauh..pasti ad yang membuat ayah resah
ak pergi ke sebelah ayah..adik memndu cik mieraku

"ayah..kenapa ni "
ayah memandangku ...air mata berjujur turun membasahi pipi ayah
aku lap air mata ayah

" apa salah mak..sampai mereka benci nak balik rumah. ayah rindu anak2 ayah..ayah rindu cucu. puas dah ayah tanya...apa salah mak dan ayah smpai mereka xnak balik"

aku diam menyepi. aku tiada jawapan untuk itu
aku sendiri pun xtahu apa yang membuatkan mereka marah
bukan mak ayah yang mereka benci
tapi aku..aku lah penyebab mereka enggan pulang.
kadang ak sama mcm ayah..apa salah aku dari kecik sampai besar dibenci oleh mereka

patutnya aku xperlu wujud di dunia ni
kerana kehadiran ak dlm keluarga ini
semua porak peranda
hadirnya aku dalam keluarga ini
mak ayah menderita menahan rindu yang xkunjung pulang

sepanjang perjalanan..aku mendengar bait bait luahan hati ayah
mengapa kalian hukum mak ayah sedangkan aku yang korang benci
jangan babitkan mak ayah lagi

baliklah...mak ayah rindukan kamu semua

bangun bagi aku ternampak new feeds di facebook...ucapan hari bapa salah seorang dari mereka

"SELAMAT HARI BAPA AYAH"
berserta gambar di bawah..


bila melihat wajah kedua dua dalam gambar ni..hati aku pedih
sangat sangat sakit..ya kalian sayang mak ayah
tapi kenapa seksa batin mak ayah
kenapa seksa hati dan perasaan mak ayah
dimanakan nilai SAYANG itu?

Wish tu xsalah. Kalau betul syg ayah.balik.jenguk mak ayh kat kg. Ni langsung xbalik.call pun x..orang tua kat kg menangis rindu kt anak rindu kt cucu.bru je bual gn diorg time sahur.tanya diorg..anak yang lain ad balik x... jwpan hanya tangisan. Di mana nilai sayang spt yg di wish dlm ucPan hari bapa?????
Sibuk bekerja?..itu alasan. Xkan sesaat pun xleh nak call.pi travel sana sini ad masa tp nk call berbual mak gn ayah sibuk dgn kerjA.
Kata syg ayah.syg mak.mana sayang tu?
Aku dh xsanggup dgn tangisan seorang ibu
Ak dah xsanggup melihat linangan air mata seorang ayah..
Di mana nilai syg kamu dlm ucapan hari bapa sedangkan kamu pernah lihatkah air mata seorang bapa bila merindui anknya yang xkunjung pulang?
Di mana nilai syg kamu dlm ucapan hari bapa sedangkan kamu xlihat air mata seorang suami melihat isterinya sedang uzur?

Kalau syg ayah..balik lah
Ayah perlukan sokongan anak anak
Jgn tambah derita ayah
Jgn buat ayah menangis kalau syg ayah
Ayah rindu ank ank
Ayah rindu nak main cucu

Balik lah.
Jgn smpai dua jenazah terbujur kaku baru nak balik..masa tu nk nyesal pun dah xberguna.
Aku bukan tunjuk aku anak yang baik. 
Tidak. Atas perikemanusiaan.
Yang salah sama sama betulkan
Balik lah wahai anak..ayh dan mak merindui kalian..

kalau nak marah aku...benci aku..
cukuplah hukum aku seorang sahaja
sebab ak dh lali dah biasa disakiti sejak kecil lg
 tp satu yg ku pinta
jgn seksa hati dan perasaan mak ayah lagi

kalau sayang ayah...sayang mak
pulanglah..
mak ayah rindu. teramat rindu
jangan hukumi mereka disebabkan dendam kalian pada aku
jika ingin ak pergi dari keluarga ini...aku akan pergi
tapi janji dengan aku..jangan seksa lagi hati dan perasaan mak dan ayah
jangan buat mereka menangis lagi..


semoga kedatangan aidilfitri ini
kebahagiaan itu hadir dlm diri ayah dan mak
semoga ayah dan mak terus kuat
dan sihat selalu



luahan hati..insan yg bergelar adik.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...