Friday, February 5, 2016

Tentang AKu Part 9 : kasih ayah hingga ke syurga

Berbicara tentang erti Bahagia..
ramai ad diantara kita tertanya tanya..
dimanakah kebahagiaan itu boleh di cari..
sesetengah orang berpendapat bahagia itu bila apa jua keinginan kita dipenuhi dengan sekelip matA, Ad pula kata bahagia itu bila hidupnya dilimpahi dengan kasih syg yang mencurah curah dr insan yg di sayanginya..
lain orang lain pemikiran dia...lain pula pentafsiran apa itu erti bahagia


wada belajar dari pengalaman hidup sendiri..
bukan dari ceritera orang lain

wada bukan dari keluarga yang senang
dan bukan lah dari keluarga yg sgt miskin
orang kata " yang sedang sedang sahaja"
dari kecil smpai lah dewasa..cara didikan mak dan ayah wada berbeza dari kebanyakan ibu bapa sekarang..
wada masih ingat cakap ayah "nak, biar kita miskin harta, janji hati kita bersih, makan xkebulur"
dulu wada xfaham kenapa ayah wada ckp mcm tu..
wada xseperti adik beradik wada yang lain..wada sgt rapat dengan ayah sejak dari kecik lagi..ke mana ayah pergi..wada mesti ikut..

dan ayah pula..kalau kemana mesti ajak wada..masa kecik dulu ayah wada kerja xtetap..kerja kampung..depend pd peluang..kat mana ad rezeki kt situ ayah pergi...ayah pernah buat projek kayu balak..pi tanda dan sukat kayu balak..kerja kt ceruk hutan..masa tu wada umur dlm 4-5 tahun..anak ayah..ke mana ayah pergi asyik nak ikut jer..ayah pi medan kayu balak pun ikut...siap bawak bekal buku ..main kaler2 atas kayu balak..lewat petang, senja tiba baru ayah ajak balik..
ayah pula kaki pancing..kadang balik dari kerja ayah ajak ikut wada pi mancing..biasalah budak kecik...pantang di ajak tahu nak ikut jer...
ayah memancing kat bawah wada pulak bermandi manda di bahagian atas...dah tu mana ikan nk pi makan mata pancing ayah...terjerit jerit ayah kt bawah marahi wada..well, wada mmg nakal..haha..ayah dok marah pun wada wat derk jer...bila dh sejuk main air..naik kat darat tukar baju mamam roti..berdengkur tepi ayah...sweet kan masa tu..masa kecilku bersama ayah..suatu moment yg sgt sukar tuk wada lupa

bila usia wada masuk 6 tahun...
wada start masuk tadika..mmg excited sangat nk pi skolah..ayah, paling excited sediakan keperluan tuk wada..hari pertama ayah kejutkan wada...pukul 6 pagi kot..umah kampung air sejuk giler nak mati..
nak smpai ke bilik air..berapa station wada berhenti..punye liat nak mandi pagi..dari jauh wada nmpak ayah isi air dalam cerek...buat jerang untuk wada mandi...bila air dah masak, ayah tuang dalam besen besar cmpur dgn air kolah yg mcm ais batu tu...oleh sebab byk sgt station wada dok berhenti..ayah hilang sabar..terus dukung wada masuk bilik air...**mmg anak ayah betul kan...smpai mandi pun ayah yang mndikan..tut tut pun ayah yang cucikan :p
dah siap mandi ayah pakai bju skolah..siap ikat tocang dua kt kepala..pakaikan kasut kt wada..hari pertama masuk skolah wada xnangis pun even wada ni anak manja
sb wada mmg excited gile nk pi skolah..nk plak geng kampung pun satu tadika gn wada..nak takut pe..siap halau ayah " ayah pi la balik..oghang nk skolah ni"
smpai cikgu tadika pun gelak...
dulu tadika pukul 11 dh leh balik..pkul 10.30 dh nmpk ayah tunggu kat luar...jarang la ayah buat wada tunggu lelama kt pagar sekolah..biasa ayah yg smpai dulu..
itu kisah masa wada di tadika

masuk sekolah rendah..
rutin ayah tetap sama..xpernah lelah uruskan wada..
setiap pagi sebelum pergi menoreh ayah hantar wada ke sekolah..ayah hantar dengan uniform kerja yang mmg bau skrap..penuh getah2 di baju dan seluar...
tiap kali wada smpi sekolah..kawan kawan tengok je ayah hantar smpai ke pintu kelas
tp wada xpernah rasa malu..walau pun kawan.. kawan (musuh ketatla) ejek wada ank ramli muncit getah skrap...wada xnangis pun..tp wada kutuk balik bapak die..hahaha...bebudak kan...cm tu ler..kwn ejek kite..kite ejek di balik..
buat apa nak malu..lgpun wada bangga sebab ayah wada paling best...sebab hantar wada smpai pintu kelas kot...kau orang ad..setakat dtg skolah naik bus xyah nk berlagak sgt....kalo bapak hntr pun smpai pintu pagar je...xcm ayah ak..ayh aku sporting hntr smpi kelas hokeey,,,kau hadooo???
itu beza ayah wada dengan bapak bapak yang lain
masih wada ingt lagi...masa tu wada darjah tiga..kaki wada cedera dek terbakar...masa tu bakar smpah..kuis kuis smpah xsedar api makan kaki....berparut smpai skrg (kurang dh saham T_T)...wada xleh jalan...kaki 
bengkak..merah merah..luka kena mkn dek api...nak pki selipar pun xboleh apatah lg kasut skolah..lg xboleh..masa tu rasa malu nk pi skolah...kaki tempang sebelah...tp ayah, satu satu nya laki dlm hidup wada yg xpernah lelah beri semangat kt wada...ayah dukung wada smpi masuk dlm kelas..semua org tgok wada..wada malu...kaki wada dh cacat..tp ayah xpernah putus asa...hari hari ayah hntar wada smpi ke kelas..balik sekolah pun sama...ayh amik dukung bwk naik motor...sebulan lebih jugak laa cm tu..sian ayah wada...sb ayah laaa..wada xjemu beljr hari hari sb nk naik pentas mik adiah no 1..
bila nk upsr...ayah la teman wada mlm mlm stdy..hari pertma upsr..ayah xkerja...ayah teman wada pi skolah periksa..time rehat ayah dtg..tanya wada boleh buat ke x...wada ckp..ala ayah..kacang jer..oghang jwb laju jer... **anak ayah mmg sokmo over confident..hihi
smpai la ari result upsr kuar...wada xtau pun bila result kuar...sekali nmpk ayah dtg sekolah..rupenye ayah dh tau result wada....ceh..bru nak surprise..punye la wat muke habis sedih...sekali ayah cakap..tahniah anak ayah ni mmg pandai...**kembang giler time ni...first time nmpak ayah senyum cm tu..senyuman yg penuh mkna..

sama la jugak nak masuk alam skolah menengah..
ayah yang uruskan kemasukan wada ke asrama..
SMKA SULTAN AZLAN SHAH..
bermula era wada tnpa ayah di sisi hari hari..
masa tu wada fikir ayah xsayang wada...hntar wada dok asrama..dah la jauh dr rumah. first time berpisah dgn ayah....mmg xleh terima hakikat kena pksa dok asrama..puas nangis..ayah pksa wada dok asrama
 disbabkn marah kt ayah..wada xbeljr betul-betul...wada main2..wada kuat tido kt kelas..betul betul protess..tiap kali balik cuti cfrm liat nk blik asrama..kena jerkah gn ayah baru wada balik..masa ni emosi wada betul betul tersentuh..wada cume fikir ayah dah xsayang wada lg..ayah bencikan wada..cmpak wada kt asrama..
tnpa penengetahuan ayah..wada xbljr pun...kwn2 sume stdy struggle gile gile tuk PMR...wada plak sibuk bc novel, baca komik conan gn maik brick game...
masa PMR ikut sedap rasa je nk jwb...xfikir panjang..wada banyak tido jer...hahaha..tp ALLAH itu maha mengetahui apa yang terbaik utk wada..
result PMR..ayah dan mak teman wada..dlm hati ni dok berdoa...mintak mintak la aku fail..xmau dh dok asrama...bila masuk bilik pengetua,,nmpak cikgu sirajuddin gn cikgu perempuan..wada lupa dh nama dia..tp di ngajor kimia laaa...dua dua tgok wada senyum jaa...alamak ...lain mcm ja senyuman cikgu ni...nk nk senyuman cikgu sirajuddin..perghhh!!..hihi
sekali cikgu tanya...agak agak kamu dapat berapa?
cm biasa...anak ayah ni sokmo over confident..."ala..tau dh sy dapat bpe..9E kot.sy bukn jwb exam pun..pkai jwb je cikgu"
tetiba plak cikgu perempuan tu gelak...." orang nk byk A awk nk fail pulak..kenapa"?
saya xnk dok asrama...xsuka...ayah tenung je muka wada...takut tp cm biasa..wada cool je...tetiba cikgu perempuan tu tarik tgn wada..salam..smbil hulur slip dan ucap..tahniah..
sekali aku buka slip....mak aihhhhh!!!...pe hal A berderet ni...ini sume mimpi...mane E????????
serius terpinga pinga...terus ayh mik slip..ayah tengok result wada...kali kedua..wada lihat ayah tersenyum..senyuman paling bahagia...begitu juga dgn mak...mak menangis..sb gembira tengok result wada...
adehhh kecewa..aku nak fail..bukan nk semua A....
uwaaaaaaaa!!!...last last mak peluk smbil cakap...ala dua tahun jer lagi...smbung je la stdy cini ...
**** pengsan terus!!!

lain dirancang lain yang jadi.
benar.Manusia hanya mampu merancang
ALLAH penentu yg mana satu jalan hidup kita..
saat itu wada ubah diri wada.wada mahu jd yg terbaik utk ayh dan mak..
wada belajar bersungguh sungguh.

Alhamdullillah..berkat usaha gigih ayah cari rezeki demi wada belajar...wada dpt smbung bljr kt UIAM.
di sini..cabaran hidup wada bermula..
pahit manis..air mata peneman wada di malam hari
mcm wada ckp..wada bukan anak orang senang...
PTPTN berapa sgt dapat...nak harap ayh bagi pun..wada xsmpai hati nak minta..tmbah ayah makin tua...kudrat dia pun xcm masa muda...wada korbankan masa dgn buat kerja part time..masa tu wada kerjaa jaga cc..balik hostel kul 2 3 pagi..penat..jgn ckaplah...duit nk pakai byak..terpksa la bersusah payah cr duit tepi...tp orang xnmpk keperitan yg wada lalui...apa yg mereka nmpk..wada kuat berjoli..smpi sibling wada fitnah wada kaki clubbing la...berdepek gn laki sana sini la...blik kmpung je ayah marah..masa tu mak ayh lebih percaya ckp sibling wada...wada pun xfhm kenapa sibling wada sanggup tabur fitnah mcm tu...smpai satu tahap wada dituduh extent semester sb fail..padahal..bila masa plak ak extent semester...result ku maintain okeihhh..
masa nilah wada bertekak dgn ayah..xpernah wada tengking ayah..first time wada cmpak slip result final exam kt muka ayh..(kurg ajar kn..tp yela tgh marah plus sakit hati yg amat sgt)..bila ayah lihat result exam wada...ayah dtg pujuk wada...sejak dari tu..ayah kenal siapa anak anak dia..siapa wada yg sebenar...
walaupun wada dh masuk university..wada tetap wada yg dahulu..xboleh berenggang dengan ayah..ayah pi mana mesti wada nak ikut..even ayah pi ronda ronda pusing kampung pun wada ikut...ayah ajak menoreh..wada pun menoreh..siap lumba dengan ayah..ayah..jom tengok sape habis noreh dulu...laju je wada toreh..juara die..of koss la anak ayah...sekali dengar suara ayah "habis jahanam pokok getah aku"
aku dr jauh dh gelak ngekek ngekek.." lek la ayah...nt kulit die tumbuh la balik"
....bertuah punya anak....hanya senyuman yg ayah balas..smbil lepak2 gn ayah kt kebun..
ayah bersuara "..nak, maafkan ayah..sepatutnya anak dara mcm kamu ni dok umah..xperlu ikut ayah menoreh..jgn jd mcm ayah..ayah malas..nk bljr dulu atok kamu org sush...kamu,ayah dh bg kesenngan utk kamu pergi belajr..belajr rajin rajin..jgn dtg blik masuk kebun ni...sian tgn ank ayh...dah kasar"...sebak wei..tp aku kan cool...rilekssss...

alhamdulillah....puas berhempas pula beljr siang dan malam....akhirnya tahun 2012..ak dpt scroll degree...masa ni ayah lah paling happy..masa tu ad slh fhm sikit dgn my sibling..ayah terasa hati..ayah ajak wada pi bank..ayah keluarkan duit..ayah pi repair kereta..ayah cakap xperlu mintak tolong sibling kamu...dgn saga buruk ni kite pi konvo..ak rasa nak menangis je..ayah...terlalu besar pengorbanan ayah utk wada...maka hari yang dinantikan.. saga buruk ayah ni lah yg smpai ke CAC IIUM...dewan konvo UIA...orang lain..sume naik kereta lawa2 dan mewah..aku hanya saga buruk..tapi aku xmalu..sb aku ad seorang hero yg xjemu bahagiakan aku dengan kasih syg dan pengorbanannya pd aku...ayah tersenyum megah bergmbar dgn aku yg berjubah konvo..ayah tetap ayah...sentiasa bangga dan gembira setiap pencapaian anknya...dimana ad wada..disitu ada ayah...

habis bab konvo...
masuk bab kerja..ayah..xpernah lelah memanjakan aku dgn kasih sayangnya..ayah xmampu tuk mewahkan aku..tp ayah kaya dgn kasih sygnya...
dapat panggilan interview kerja..ayah jugalah kekasih hatiku yg setia menemaniku smpi ketempat temu duga...
dan bila ak ditawarkan berkerja...ayah la yg menghantar aku duduk menumpang seketika di rumah salah seorg kakk ku..tpi rezeki ku xlama di situ...wada bhenti kerja.wada balik duduk di kampung. ayah kecewa sb wada buat kputusan tuk resign. resign itu lebih baik dr terus memndam rasa menumpang dgn orang kan..wada kembali ke rutin biasa..ikut ayah pergi menoreh setiap pagi..smpai ad org kampung perli..belajr punya la tinggi...sekali kebun getah juga kau masuk...wada persetan je semua kata kata busuk tu.menoreh tu bukan pekerjaan yang keji ok..bila rehat ayah tenung muka wada yang kusut dan busuk getah "nak..smpai bila nk menoreh dengan ayah..pergilah merantau.rezeki kamu bukan di sini"
"tapi ayah...."
"hutang PTPTN kau sapa nak bayar..hutang motor lagi...ayah dah tua..xde kudrat dah nak cari duit...pergi lah ke KL..cari rezeki kat sana..peluang kat sana byk utk kamu..maafkan ayh..ayah byk buat kamu rasa sush..ayah buat cm ni nak kamu tahu erti sushnya mencari rezeki..supaya bila kamu senang..kamu xlupak siapa kamu..kamu xlupa ayah..kamu xlupa mak..ingat nak, dimana bumi berpijak..jangan terlalu mendongak ke langit..sb kita xtahu bila bila masa kita akan jatuh...jadi manusia yang berguna.jd anak yang baik.anak yg solehah utk ayh"
terkedu..sebak..sedih..semua ada...

maka..bermula la kehidupan wada sbg seorang QS.
berbekalkan kasih syg seorang ayah..semangat ayah dlm diri wada...wada bangun...dan terus melangkah...dan melangkah..walau ribut sering melnda..hari demi hari hidup dibenci oleh darah daging sendiri..wada teruskan melangkah...sb dlm diri wada..ada ayah..ayah kekuatan tuk wada terus melngkah ke hadapan...

dan sekarang...wada lihat ayah tersenyum bangga
melihat wada berjaya berada di tahap sekarang...
kata emak..setiap hari ayah mesti tunggu kepulangan wada...kadang kadang wada rasa bersalah sebab berhutang masa dengan mak dan ayah...
wada seronok tengok ayah..setiap kali wada balik..ayah manja gn wada..nak makan apa wada belanja..nk makan tu wada masak...nk kemana wada bawa ayh berjalan...
seronok tengok wajah ayah dan mak heppy
walaupun dugaan mereka sgt hebat...
tp wada kagum..mereka sgt kuat...
ayah...satu satu nya cinta hati wada
xkan ada yg mampu gantikan ayah di hati wada

buat lelaki diluar sana
wada bukan memilih..bukan ayah wada high taste..
anda baca...anda nilai lah sendiri..
mampukah kamu manja kan wada seperti ayah mnjakan wada
mampukah kamu didik wada spt ayah didik wada menjadi seorang manusia
mampukan kamu sayangi wada spt ayah menyayangi wada
ayah..cinta pertama hati wada..
dialah hero..dialah kekasih hati wada..

jika kamu ditakdirkan utk menjaga wada hingga ke syurga
satu yg wada pinta....sayangilah wada spt mana ayah wada menyayangi wada...
wada xperlu kan duit
wada xperlukan harta

sb duit
sb harta
membinasakan hubungan sesama manusia
yang wada dambakan
adalah kasih sayang dan kebahagiaan
bukan kemewahan

kenapa wada asyik cerita ayah je..habis mak xsyg wada ke??
hihihi..xde laa..entry ni khas buat ayah sempena hari ulang tahung kelahiran ayah yang ke 65

selamat hari lahir ayah
ayah la ayah yang paling best..nobody can replace
wada sayang ayah sgt2
terima kasih sb jd ayah yang terbaik utk wada





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...