Monday, February 1, 2016

Tentang Aku Part 7 : Ujian Tanda Allah Merinduimu.

Lumrah realiti kehidupan seorang hamba Nya yang xjemu dikunjungi ujian dan musibah
setiap tingkah laku yang dipamerkan, setiap tutur kata yang dipertuturkan, setiap bait bait pena yang dipersembahkan..Allah hadirkan ujian tanda peringatan buat empunya diri

sungguh penat..namun inilah reliti kehidupan anak gadis sunti seperti wada, sering dikunjungi pelbagai ujian..ada waktu wada rasa sangat xkuat untuk berdepan dengan semua ujian dariNya..hampir putus asa namun..sahabat sahabat wada xjemu jemu memberi semangat pada wada supaya terus bertahan dan bersabar..kerana Ujian itu tanda Allah sayang...Allah rindukan suara HambaNya mengadu padaNya..Allahuakbar..indah sungguh kasih sayang Allah s.w.t

sejak akhir akhir ini..wada sering berdepan dengan pelbagai masalah...masalah keluarga, masalah adik beradik, masalah kerja.. dan menjadi mangsa fitnah pun ada..sakit hati..tuhan sahaja yang tahu betapa remuknya hati ni bila diserang dengan hinaan sebegitu rupa..tapi apa daya wada...wada xmampu mengawal emosi orang disekeliling..

daripada musibah ini..wada ambil dari sudut yang positive..cuba muhasabah diri, perbaiki kelemahan diri...
alkisah bermula dengan salah faham 
memang betul orang kata..anak gadis sunti xelok sangat bergaul dengan lelaki bukan muhrim..nak nak pula yang berstatus suami orang..boleh mengudang fitnah. walaupun atas urusan kerja sekalipun biarlah berpada..sb luar dalam hati manusia kita tidak tahu...bila terjadinya salah faham seperti ini..pada mulanya memang sakit utk terima serangan sebegitu...tapi wada fikir..wada perlu perbaiki perhubungan sesama insan..perlu hormati relationship orang..memang betul xsalah kalau berkawan tp banyak kesan buruk yang boleh terjadi .
dari situ wada muhasabah diri.. wada perlu ubah apa yg salah..limitkan pergaulan antara laki laki dan perempuan..di sini bukan seperti taman ilmu dan budi (UIAM)...di sini dunia asing..yg tiada siapa ingtkan wada tentang akhirat..tiada siapa yang ingtkan wada tentang dosa dan pahala...di sini...dunia luar, pandai pandailah bawa diri..jika ilmu di dada, maka ilmu itu lah yang akan kemudi kita ke arah yang baik...jika ilmu di dada kosong, maka hawa nafsu dan emosi menghumban kita ke lembah yang hina...

siapa mahu diri di hina sebegitu
wada xpernah anggap diri wada semulia siti khadijah
wada manusia biasa..wada pun ad lakukan kesilapan
wada juga lakukan dosa..
wada bukan berselindung disebalik telekung
nauzubillah hi min zalik..
xpernah terlintas di hati ini untk jadi orang yang munafik..minta di jauhkan..
sometimes..wada buat silap..wada salah
xsalah kalau sesiapa mahu menegur wada, nasihati wada..tp janganlah sesekali mengata diriku berselindung disebalik telekung..
sedih nya ya Allah..rasa diri sangat hina..
tapi apa pun terima kasih juga sebab menyedarkan wada..dari kata kata itu buat wada sepanjang malam xtidur..memuhasabah diri...


wada terlalu sibuk dengan kerja..wada lupa Allah itu pemberi rezeki..Dia Rindukan Wada..
terlalu lama wada abaikan Dia
sudah lama xbangun sepertiga malam bertemu denganNya...wada menangis.

Ya Rabb..ampunkan hambamu..
aku tewas dengan permainan dunia

bila ujian hadir
baru wada mengerti
Cinta yang Agung itu indah
lebih indah dari segala galanya...

saat ini...wada nekad
wada perlu ubah segalanya sebelum terlambat
ada baiknya wada berhijrah dari sini..
mungkin rezeki wada bukan di sini
Rezeki Allah yang Tentukan

semoga penghijrahan wada ke tempat baru
bisa memulihkan segala kesulitan yang timbul..


Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

p/s : memalam macam ni layan lagu sudirman..memang feeling habis..nak pulak bila mengenangkan wada terpksa berpisah dgn sahabat sahabt wada..
especially kak shahnim ( the best ever kakak in the world...xjemu melayan adik dia yg kuat emo, yang kuat pot pet pot pet...haha), kak Maria ( walau baru kenal tp wada terasa disayangi oleh sorang kakak yg xputus putus bg semangat yg positive) nizam (geng lepak waktu lunch gn lepas office hour.. pak lawak yg bermuka serius..sekali berkata..pecah perut gelak mcm nk golek golek je..
abang long kawasan ( the best abang yang wada kenal..thank for ur free advice & motivation talk...walaupun kekadang membingitkan gegendang telinga ku..HAHA..jgn mare).. pak imam, pak solehan, ahhhh kalau sebut semuanyaa...memang lagi beratlah wada nk blah dari sini..
apa apa pun..wada nak ucapkan terima kasih byk byk sebab xpernah merungut melayan karenah wada yang kuat emo
xpernah jemu curahkan kasih sayang pada wada..
wada syukur sangat sangat dipertemukan dengan insan seperti kalian..
jika ada ruang dan waktu..pasti kita kan bertemu..
kalau tidak didunia.. in sya Allah...di akhirat sana.

thank you so much for everything



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...