Monday, February 29, 2016

Tentang Aku Part 12 : Happy Birthday To me

29 February 2016..
Alhamdulillah...masih lagi diberi peluang untuk bernafas dan ruang untuk menikmati keindahan hidup di dunia..pejam celik dh genap umur wada 28 tahun
rasa macam cepat je masa berlalu kan...

orang tanya wada..kenapa born date xsama mcm dalam IC
sebenarnya..wada pun baru je tahu born date wada yg betul adalah 29 feb 1988..
itu pun mak wada bgtau bila usia wada meningkat dewasa
wada tanya emak...kenapa letak dlm sijil kelahiran 1hb march 1988.
kenapa xletak je 29hb februari 1988

jawab mak " kesilapan doctor..salah tulis tarikh...bila mak tegur, doc cakap..kesian kt anak 4 tahun sekali jumpa tarikh lahir..lgipun..beza beberapa minit je waktu kelahiran wada untuk ke pukul 12mlm 1/3/1988.."

jadi selama ni 1 hb mac bukan tarikh lahir wada lah..its fake born date!!

sedih la juga bila dapat tahu kan...tp yelaa nak buat mcm mana..perkara dh pun berlalu..wada pun dah umur 28 tahun...cuma rasa xbest la bila tahu hal yang sebenar..

makanyaaa..tahun ni bru jumpa balik tarikh kelahiran wada
seperti tahun tahun sebelum ni
tiada apa apa yang istimewa pun utk wada sambut hari ulang tahun kelahiran
masih menyambut keseorangan..

cuma tahun ni lain sikit
pepagi sampai opis..my beautiful opismate, aini give me a delicious cup cake..yummy yummy
sedap sangat sangat...hmm aini dah boleh buka kedai bakery ni..kek dia buat seume sedap..hihi

bagi wada..tiada istilah birthday girl..tiada apa yang beza pun antara hari ini dan hari hari yang lain
sebab its just a born date..nothing special.
mungkin sebab dh biasa sambut sorang sorang...
jadi tiada beza pun dgn hari hari lain

sedih?..ntah..xrasa pape pun..sebab dah biasa xcelebrate birthday sendiri
cuma bila tiba hari ulang tahun kelahiran
ianya mengingatkan wada...bahawa saat kematian itu semakin hampir
cukup kah amal soleh untuk bekalan di alam barzakh..
terampunkan dosa dosa lalu..
adakah taubat wada diterima oleh Allah swt..
wallahualam


akhir kata....selamat ulang tahun kelahiran ku yg ke 28..
xkisahlah lahir 29 hb ke 1 hb..its just a date
nothing special..

teruskan hidup..
berjalanlah selagi kaki ini mampu melangkah...


***********************************************************************





Friday, February 19, 2016

Tentang Aku Part 11 : Quality Time With Gegadis CSB

alkisahnya bermula dengan sesuatu perkara diluar jangkaan wada ..xpernah terfikir perkara ini akan terjadi..sedih.marah. malu. bercampur baur.
ikutkan rasa marah dan rasukan setan nk je wada baling kerusi tapi no point pun bergaduh dengan orang yg mental ni kan..so abaikan je la. rugi masa ja melayan perkara bodoh cm tu..so utk hilangkan semua perasaan tu.. opismate wada tetiba plan nk pi picnic...adeh, esok nak picnic petg ni baru kepochi nk plan itu ini..hmmm idea yg menarik...dah lama gila xmandi sungai
so pot pet pot pet itu ini..maka semua gegadis gojes CSB pulang dengan anganan dikepala..nak buat perapan BBQ esok pagi

nak di jadikan cerita..bila plan last minit..of course laa ad je yg xkena..pi pasaraya..ikan semua dah habis..yang tinggal ayam je..alaaa.. xdpt la nk bakar ikan, sotong sumee...sedih gila...xpalaa..janji ayam ada kan..

balik umah terkocoh kocoh buat bahan perapan...sediakan barang barang keperluan tuk picnic esok..mlm ni tido xlena..xsabar nak tunggu esok pagi....waahhhh bestnyee!!

pagi menjelma tiba..pukul 7 sharp terus shoot pi pickup kak maria kt kajang...dari jauh wada gelak..nmpak sangat muka bangun tido nyaaa...7.45 gerak pi ampang.. jemput kak maz dan anak anak dia...

kul 8 lbih jugak la dari umah kak maz kami gerak pi ulu yam...nak pulak wada memang dh kenal dengan anak anak kak maz
maka ku layan je la kepala gila...konon konon drift laaa..padahal bawak 80km/j jer :p

kitorang park kt taman negeri selangor..sini mmg sesuai la utk golongan yang berkeluarga berekreasi di sini..air sungai xla dalam..xbanyak batu..sesuai la kalau yang bawak anak kecik..kitorg pilih port sini memandangkan anak aini dgn kak maz masih lg kecik..mujur kitorg smpai awal pagi..alhamdulillah..ad port strategik utk kitorg ber BBQ..

selesai angkat semua barang...bermula lah sesi menghidupkan api..
berpeluh peluh juga..api xmau hdup..sb tanah basah..damn..bila nk boleh berBBQ ni...dh macam macam cara kami buat utk hidupkan api..last no choice, wada berkeliaran di sekitar tmpt picnic..demi mencari secebis getah yg boleh hdup kan api...
oh getah..di manakah kau getah..
alhamdulillah ad rezeki utk kami...
ada sebuah keluarga kasi kitorg getah..boleh la buat hdupkan api..yeayyy!! boleh juga ber BBQ akhirnya..
hmmm wada malas nk tulis panjang panjang..biarlah gambar yg berbiacara..betapa heppynya kitorang berpicnic..hihi..peace!! ^^, V

dengan kakak kesayangan yg xjemu memanjakan wada.. kak maria..berjangkit selfie dgn dia lah..haha

process membuat air asam utk dimakan dgn ikan dan ayam bakar..amacam.. ada gaya chef amatur x ?! :p


Kak maz dan handphone nya..berpisah tiada :p

husband aini dan shahnim xputus asa nyalakan arang..kite tengok lame mana la api tu nak menyala ye..hihi :p

amboi afrina..bukan main suka nooo dapat main ayaq..xsejuk kaa

ni lah port kitorg...dekat dgn sungai..ad gazebo,dekat dgn bilik salin baju..mmg strategik port ni

puteri berendam ke badak berendam?..hahahaha..gurau deh

dua dua cover ayu gittew...

shahnim dan aini...kepit aje aini ni ni..hahaha

ni bakar ayam ke selfie je lebih ni...hahaha

geng senget menyenget..hahaha


kami lah gegadis gojes CSB..jgn jeles k..haha

Mandi Time

qu puteh qu puteh baru lah puteh

mek afriana first time mandi sungai...keterujaan yg obvious bila dpt main air..smpai xmau naik darat langsung..haha

pasangan pengantin baru yg sweet giler....idup ke api tu..haha

cam xde bara je...boleh masak ke ayam tu :p

meh kita test..ayam ni masak x lagi..kui kui kui

wada, kak maria dan kak maz

kak maz dan maria

yezzaaaa..akhirnya rafiq reza dan shahnim..berjaya BerBBQ ayam bersama sama..so sweet..smgt betui rafiq reza dok kipas bara api..haha

syioknya depa dapat mandi sungai...smpai mami ajak naik makn pun xmau

untunglaaa dapat main air

budak comel!! geram!

ayam dan cencaru bakar...ngeeee...dapnye

whole leg chicken BBQ

nak jugak posing smbil berBBQ..hik hik hik

selfie jap sementara tunggu makanan masak ;P





and the last..ala aini nmpak skerat je..hahaha

sebenarnye byk lg gmbar..tp wada pilih random je upload masuk entry ni

papepun wada nk ucapkan tengkiu bebyk kt gojes ladies sb sentiasa ad gn wada xkira wada happy atau sedih..thanx sb korang selalu support wada..always bg semngat kt wada utk teruskn career di CSB..

adatlah..bila kita sedang menuju ke puncak jaya
pasti ad anasir anasir jahat yang cuba menjatuhkan kita
fitnah, tuduhan yang membabi buta, semua tu punca kejatuhan seseorang tp setelah jatuh bangkit lah kembali. terus mengorak langkah walau wajah dicalit malu.
orang yang dipihak benar pasti Allah melindungi kita.
xperlu takut.
biarkan dia dengan kerakusan fitnah dan mainan emosi beliau. abaikan kebodohan beliau. kelak, pasti beliau malu dgn sdiri. xpayah layan.buang masa.
jadi teruskan langkah. majulah ke depan

terima kasih gojes..so next trip??
PD? Hot spring sg kelah? janda Baik?

will update soon....



Tentang Aku Part 10 : Ayah Dan Basikal Baru

perbezaan Balik kampung kali sempena CNY holiday
cukup terasa...tidak seperti bulan bulan yang lalu
sebab cuti ni dapat sambut birthday ayah (02.02.1951) dan birthday adik (08.02.1992)..walau pun dah lewat..still celebrate jugak..
xde la sampai buat candle light dinner
sekadar majlis doa kesyukuran untuk mereka berdua

percutiaan kali ini bersama keluarga dikampung cukup bermakna buat wada..
sampai ke hari ini..bibir ini sentiasa melakar senyuman
sudah lama wada nantikan kebahagiaan ini menjelma
20 tahun..tempoh yang agak lama bagi sebuah penantian
hubungan mak dan ayah kembali mesra
seoalh olah cinta baru berputik antara mereka..
ayah xhabis habis mengusik, memuji kejelitaan mak
mak pulak tersipu sipu malu..
Ya Allah...aku bersyukur di atas nikmat kebahagiaan yang kau berikan kepada kedua ibu bapaku..tersenyum sendirian melihat telatah kedua ibu dan ayah ku.. yang xjemu jemu berbalas cinta..betul kata orang...makin berusia makin romantik gitteww...haaa..
**seriusly...wada jeles..!!mak ayah ni bikin panas je..ni nak kawin jugak ni ... :p

tengah lepak lepak gurau senda dengan mereka
ayah bersuara "..tiap tiap tahun ayah asyik dapat hadiah dompet, tali pinggang gn jubah..boring lahhh"

wada say " habis ayah nak hadiah ap...ayah cakap je nak ap..wada belikan "

"ayah nak basikal. ayah nak jogging ayah xlarat nak berlari..kalau ada basikal larat cikit ayah nak exercise"

gulp...hehe..demi ayah..anytime jaa

esok harinya, wada bawak parents gn adik pi jalan jalan makan angin kat lumut. smbil ziarah keluarga abah ( adik ayah no 2) kt setiawan..suka tengok mak ayah jalan pimpin tangan..lagak gaya mcm pasangan muda baru bercinta..ececeh...adik wada pulak xhabis habis menyakat mak dan ayah..yelaaa, dh lama sangat wada gn adik nak tengok mak ayah mesra cm tu..lumrah alam rumahtangga.
ada pasang surut nya...tp berkat kesabaran mereka..mereka bahagia smpai skrg disamping anak anak yg comel dan penyayang mcm wada (hihi..perasan jap )
tengah syiok layan pemandangan..ayah mencelah
"wada..cepat la amik gmbar mak gn ayah ni..."

erk...betul ke ni...bukn mak ayh xsuke mik gmbr berdua ke

hmm..layankan jelaaa


cakk...comel x mak ayah wada..hii
hi..tengok ayah..bukan main romantik lagi pandang mak..
mak tu bukan ap..dah penat melayan manja ayah hari hari..haha


kesian mak...penat layan karenah ayah dan anak dara dia yang kuat selfie..

alahai...indahnya bila melihat kebahagiaan yg terpancar di wajah mereka..serius..wada happy sangat sangat..

so untuk tambahkan lagi rasa gembira ni...wada belikan basikah untuk ayah...of kos lah ayah paling happy bila dapat basikal baru..

sampai je rumah..ayah terus bising bising
" kenapa xkuar kan basikal baru Ayah..ayah nak test naik"

adeh..jam pkul 10 mlm dah ni ayah oiii
esok laaa kakak pi isi angin tayar..barulah ayah boleh naik

ayah merajuk.
alahaiiii..awat la ayah mcm ni

keesokan pagi..wada bangun seawal pagi...wada pi kacau ayah tido...ayah, jom lah kua pekan. mula ayah xmau. majuk lagi la tu..lepas wada usik2 dia..terus dia bangun dan bersiap. sama juga ng mak. last hang out dgn dua kesayangan wada sebelum wada bertolak balik mlm jp lg...
jalan jalan sekitar pasar tani..makan kuew teow kerang pak ucop..beli keperluan tuk mak ayah...last check point. petronas!!.. isi tayar basikal la...nt ayah majuk lagi (-_-)'

smpai je umah...xsempat wada nak salin baju..ayah dh suruh kuarkn basikal..alahai ayah ni
cute sangat la excited nye..

dah siap pasang..bukan main suka ayah dapat naik basikal..hahaha...ayah ooo ayahh...so comel

dah lama xnaik basikal..melelong je ayah kayuh basikal..hehe

ini lah ayah dan basikal baru nya
gelak tawa dan senyuman nya..
masih terbayang di mata

selamat hari jadi ayah..
semoga ayah dipanjangkan umor
sebab banyak lagi kakak belum tunaikn hajat kakak tuk bahagiakan ayah
semoga ayah sihat sentiasa, kuat fizikal dan sentiasa ceria disamping isteri dan anak anak yg tercinta

you are my everything
you are my sweet heart
you are my hero
i love you so much...

bia halangan yang datang menyinggah
selagi kakak mampu, selagi kakak masih bernafas
kakak akan sedaya upaya bahagia kan ayah dan mak
 terima kasih sebab jadi ibu dan ayah yang terbaik buat kakak

kakak sayang mak dan ayah sangat2!!





Friday, February 5, 2016

Tentang AKu Part 9 : kasih ayah hingga ke syurga

Berbicara tentang erti Bahagia..
ramai ad diantara kita tertanya tanya..
dimanakah kebahagiaan itu boleh di cari..
sesetengah orang berpendapat bahagia itu bila apa jua keinginan kita dipenuhi dengan sekelip matA, Ad pula kata bahagia itu bila hidupnya dilimpahi dengan kasih syg yang mencurah curah dr insan yg di sayanginya..
lain orang lain pemikiran dia...lain pula pentafsiran apa itu erti bahagia


wada belajar dari pengalaman hidup sendiri..
bukan dari ceritera orang lain

wada bukan dari keluarga yang senang
dan bukan lah dari keluarga yg sgt miskin
orang kata " yang sedang sedang sahaja"
dari kecil smpai lah dewasa..cara didikan mak dan ayah wada berbeza dari kebanyakan ibu bapa sekarang..
wada masih ingat cakap ayah "nak, biar kita miskin harta, janji hati kita bersih, makan xkebulur"
dulu wada xfaham kenapa ayah wada ckp mcm tu..
wada xseperti adik beradik wada yang lain..wada sgt rapat dengan ayah sejak dari kecik lagi..ke mana ayah pergi..wada mesti ikut..

dan ayah pula..kalau kemana mesti ajak wada..masa kecik dulu ayah wada kerja xtetap..kerja kampung..depend pd peluang..kat mana ad rezeki kt situ ayah pergi...ayah pernah buat projek kayu balak..pi tanda dan sukat kayu balak..kerja kt ceruk hutan..masa tu wada umur dlm 4-5 tahun..anak ayah..ke mana ayah pergi asyik nak ikut jer..ayah pi medan kayu balak pun ikut...siap bawak bekal buku ..main kaler2 atas kayu balak..lewat petang, senja tiba baru ayah ajak balik..
ayah pula kaki pancing..kadang balik dari kerja ayah ajak ikut wada pi mancing..biasalah budak kecik...pantang di ajak tahu nak ikut jer...
ayah memancing kat bawah wada pulak bermandi manda di bahagian atas...dah tu mana ikan nk pi makan mata pancing ayah...terjerit jerit ayah kt bawah marahi wada..well, wada mmg nakal..haha..ayah dok marah pun wada wat derk jer...bila dh sejuk main air..naik kat darat tukar baju mamam roti..berdengkur tepi ayah...sweet kan masa tu..masa kecilku bersama ayah..suatu moment yg sgt sukar tuk wada lupa

bila usia wada masuk 6 tahun...
wada start masuk tadika..mmg excited sangat nk pi skolah..ayah, paling excited sediakan keperluan tuk wada..hari pertama ayah kejutkan wada...pukul 6 pagi kot..umah kampung air sejuk giler nak mati..
nak smpai ke bilik air..berapa station wada berhenti..punye liat nak mandi pagi..dari jauh wada nmpak ayah isi air dalam cerek...buat jerang untuk wada mandi...bila air dah masak, ayah tuang dalam besen besar cmpur dgn air kolah yg mcm ais batu tu...oleh sebab byk sgt station wada dok berhenti..ayah hilang sabar..terus dukung wada masuk bilik air...**mmg anak ayah betul kan...smpai mandi pun ayah yang mndikan..tut tut pun ayah yang cucikan :p
dah siap mandi ayah pakai bju skolah..siap ikat tocang dua kt kepala..pakaikan kasut kt wada..hari pertama masuk skolah wada xnangis pun even wada ni anak manja
sb wada mmg excited gile nk pi skolah..nk plak geng kampung pun satu tadika gn wada..nak takut pe..siap halau ayah " ayah pi la balik..oghang nk skolah ni"
smpai cikgu tadika pun gelak...
dulu tadika pukul 11 dh leh balik..pkul 10.30 dh nmpk ayah tunggu kat luar...jarang la ayah buat wada tunggu lelama kt pagar sekolah..biasa ayah yg smpai dulu..
itu kisah masa wada di tadika

masuk sekolah rendah..
rutin ayah tetap sama..xpernah lelah uruskan wada..
setiap pagi sebelum pergi menoreh ayah hantar wada ke sekolah..ayah hantar dengan uniform kerja yang mmg bau skrap..penuh getah2 di baju dan seluar...
tiap kali wada smpi sekolah..kawan kawan tengok je ayah hantar smpai ke pintu kelas
tp wada xpernah rasa malu..walau pun kawan.. kawan (musuh ketatla) ejek wada ank ramli muncit getah skrap...wada xnangis pun..tp wada kutuk balik bapak die..hahaha...bebudak kan...cm tu ler..kwn ejek kite..kite ejek di balik..
buat apa nak malu..lgpun wada bangga sebab ayah wada paling best...sebab hantar wada smpai pintu kelas kot...kau orang ad..setakat dtg skolah naik bus xyah nk berlagak sgt....kalo bapak hntr pun smpai pintu pagar je...xcm ayah ak..ayh aku sporting hntr smpi kelas hokeey,,,kau hadooo???
itu beza ayah wada dengan bapak bapak yang lain
masih wada ingt lagi...masa tu wada darjah tiga..kaki wada cedera dek terbakar...masa tu bakar smpah..kuis kuis smpah xsedar api makan kaki....berparut smpai skrg (kurang dh saham T_T)...wada xleh jalan...kaki 
bengkak..merah merah..luka kena mkn dek api...nak pki selipar pun xboleh apatah lg kasut skolah..lg xboleh..masa tu rasa malu nk pi skolah...kaki tempang sebelah...tp ayah, satu satu nya laki dlm hidup wada yg xpernah lelah beri semangat kt wada...ayah dukung wada smpi masuk dlm kelas..semua org tgok wada..wada malu...kaki wada dh cacat..tp ayah xpernah putus asa...hari hari ayah hntar wada smpi ke kelas..balik sekolah pun sama...ayh amik dukung bwk naik motor...sebulan lebih jugak laa cm tu..sian ayah wada...sb ayah laaa..wada xjemu beljr hari hari sb nk naik pentas mik adiah no 1..
bila nk upsr...ayah la teman wada mlm mlm stdy..hari pertma upsr..ayah xkerja...ayah teman wada pi skolah periksa..time rehat ayah dtg..tanya wada boleh buat ke x...wada ckp..ala ayah..kacang jer..oghang jwb laju jer... **anak ayah mmg sokmo over confident..hihi
smpai la ari result upsr kuar...wada xtau pun bila result kuar...sekali nmpk ayah dtg sekolah..rupenye ayah dh tau result wada....ceh..bru nak surprise..punye la wat muke habis sedih...sekali ayah cakap..tahniah anak ayah ni mmg pandai...**kembang giler time ni...first time nmpak ayah senyum cm tu..senyuman yg penuh mkna..

sama la jugak nak masuk alam skolah menengah..
ayah yang uruskan kemasukan wada ke asrama..
SMKA SULTAN AZLAN SHAH..
bermula era wada tnpa ayah di sisi hari hari..
masa tu wada fikir ayah xsayang wada...hntar wada dok asrama..dah la jauh dr rumah. first time berpisah dgn ayah....mmg xleh terima hakikat kena pksa dok asrama..puas nangis..ayah pksa wada dok asrama
 disbabkn marah kt ayah..wada xbeljr betul-betul...wada main2..wada kuat tido kt kelas..betul betul protess..tiap kali balik cuti cfrm liat nk blik asrama..kena jerkah gn ayah baru wada balik..masa ni emosi wada betul betul tersentuh..wada cume fikir ayah dah xsayang wada lg..ayah bencikan wada..cmpak wada kt asrama..
tnpa penengetahuan ayah..wada xbljr pun...kwn2 sume stdy struggle gile gile tuk PMR...wada plak sibuk bc novel, baca komik conan gn maik brick game...
masa PMR ikut sedap rasa je nk jwb...xfikir panjang..wada banyak tido jer...hahaha..tp ALLAH itu maha mengetahui apa yang terbaik utk wada..
result PMR..ayah dan mak teman wada..dlm hati ni dok berdoa...mintak mintak la aku fail..xmau dh dok asrama...bila masuk bilik pengetua,,nmpak cikgu sirajuddin gn cikgu perempuan..wada lupa dh nama dia..tp di ngajor kimia laaa...dua dua tgok wada senyum jaa...alamak ...lain mcm ja senyuman cikgu ni...nk nk senyuman cikgu sirajuddin..perghhh!!..hihi
sekali cikgu tanya...agak agak kamu dapat berapa?
cm biasa...anak ayah ni sokmo over confident..."ala..tau dh sy dapat bpe..9E kot.sy bukn jwb exam pun..pkai jwb je cikgu"
tetiba plak cikgu perempuan tu gelak...." orang nk byk A awk nk fail pulak..kenapa"?
saya xnk dok asrama...xsuka...ayah tenung je muka wada...takut tp cm biasa..wada cool je...tetiba cikgu perempuan tu tarik tgn wada..salam..smbil hulur slip dan ucap..tahniah..
sekali aku buka slip....mak aihhhhh!!!...pe hal A berderet ni...ini sume mimpi...mane E????????
serius terpinga pinga...terus ayh mik slip..ayah tengok result wada...kali kedua..wada lihat ayah tersenyum..senyuman paling bahagia...begitu juga dgn mak...mak menangis..sb gembira tengok result wada...
adehhh kecewa..aku nak fail..bukan nk semua A....
uwaaaaaaaa!!!...last last mak peluk smbil cakap...ala dua tahun jer lagi...smbung je la stdy cini ...
**** pengsan terus!!!

lain dirancang lain yang jadi.
benar.Manusia hanya mampu merancang
ALLAH penentu yg mana satu jalan hidup kita..
saat itu wada ubah diri wada.wada mahu jd yg terbaik utk ayh dan mak..
wada belajar bersungguh sungguh.

Alhamdullillah..berkat usaha gigih ayah cari rezeki demi wada belajar...wada dpt smbung bljr kt UIAM.
di sini..cabaran hidup wada bermula..
pahit manis..air mata peneman wada di malam hari
mcm wada ckp..wada bukan anak orang senang...
PTPTN berapa sgt dapat...nak harap ayh bagi pun..wada xsmpai hati nak minta..tmbah ayah makin tua...kudrat dia pun xcm masa muda...wada korbankan masa dgn buat kerja part time..masa tu wada kerjaa jaga cc..balik hostel kul 2 3 pagi..penat..jgn ckaplah...duit nk pakai byak..terpksa la bersusah payah cr duit tepi...tp orang xnmpk keperitan yg wada lalui...apa yg mereka nmpk..wada kuat berjoli..smpi sibling wada fitnah wada kaki clubbing la...berdepek gn laki sana sini la...blik kmpung je ayah marah..masa tu mak ayh lebih percaya ckp sibling wada...wada pun xfhm kenapa sibling wada sanggup tabur fitnah mcm tu...smpai satu tahap wada dituduh extent semester sb fail..padahal..bila masa plak ak extent semester...result ku maintain okeihhh..
masa nilah wada bertekak dgn ayah..xpernah wada tengking ayah..first time wada cmpak slip result final exam kt muka ayh..(kurg ajar kn..tp yela tgh marah plus sakit hati yg amat sgt)..bila ayah lihat result exam wada...ayah dtg pujuk wada...sejak dari tu..ayah kenal siapa anak anak dia..siapa wada yg sebenar...
walaupun wada dh masuk university..wada tetap wada yg dahulu..xboleh berenggang dengan ayah..ayah pi mana mesti wada nak ikut..even ayah pi ronda ronda pusing kampung pun wada ikut...ayah ajak menoreh..wada pun menoreh..siap lumba dengan ayah..ayah..jom tengok sape habis noreh dulu...laju je wada toreh..juara die..of koss la anak ayah...sekali dengar suara ayah "habis jahanam pokok getah aku"
aku dr jauh dh gelak ngekek ngekek.." lek la ayah...nt kulit die tumbuh la balik"
....bertuah punya anak....hanya senyuman yg ayah balas..smbil lepak2 gn ayah kt kebun..
ayah bersuara "..nak, maafkan ayah..sepatutnya anak dara mcm kamu ni dok umah..xperlu ikut ayah menoreh..jgn jd mcm ayah..ayah malas..nk bljr dulu atok kamu org sush...kamu,ayah dh bg kesenngan utk kamu pergi belajr..belajr rajin rajin..jgn dtg blik masuk kebun ni...sian tgn ank ayh...dah kasar"...sebak wei..tp aku kan cool...rilekssss...

alhamdulillah....puas berhempas pula beljr siang dan malam....akhirnya tahun 2012..ak dpt scroll degree...masa ni ayah lah paling happy..masa tu ad slh fhm sikit dgn my sibling..ayah terasa hati..ayah ajak wada pi bank..ayah keluarkan duit..ayah pi repair kereta..ayah cakap xperlu mintak tolong sibling kamu...dgn saga buruk ni kite pi konvo..ak rasa nak menangis je..ayah...terlalu besar pengorbanan ayah utk wada...maka hari yang dinantikan.. saga buruk ayah ni lah yg smpai ke CAC IIUM...dewan konvo UIA...orang lain..sume naik kereta lawa2 dan mewah..aku hanya saga buruk..tapi aku xmalu..sb aku ad seorang hero yg xjemu bahagiakan aku dengan kasih syg dan pengorbanannya pd aku...ayah tersenyum megah bergmbar dgn aku yg berjubah konvo..ayah tetap ayah...sentiasa bangga dan gembira setiap pencapaian anknya...dimana ad wada..disitu ada ayah...

habis bab konvo...
masuk bab kerja..ayah..xpernah lelah memanjakan aku dgn kasih sayangnya..ayah xmampu tuk mewahkan aku..tp ayah kaya dgn kasih sygnya...
dapat panggilan interview kerja..ayah jugalah kekasih hatiku yg setia menemaniku smpi ketempat temu duga...
dan bila ak ditawarkan berkerja...ayah la yg menghantar aku duduk menumpang seketika di rumah salah seorg kakk ku..tpi rezeki ku xlama di situ...wada bhenti kerja.wada balik duduk di kampung. ayah kecewa sb wada buat kputusan tuk resign. resign itu lebih baik dr terus memndam rasa menumpang dgn orang kan..wada kembali ke rutin biasa..ikut ayah pergi menoreh setiap pagi..smpai ad org kampung perli..belajr punya la tinggi...sekali kebun getah juga kau masuk...wada persetan je semua kata kata busuk tu.menoreh tu bukan pekerjaan yang keji ok..bila rehat ayah tenung muka wada yang kusut dan busuk getah "nak..smpai bila nk menoreh dengan ayah..pergilah merantau.rezeki kamu bukan di sini"
"tapi ayah...."
"hutang PTPTN kau sapa nak bayar..hutang motor lagi...ayah dah tua..xde kudrat dah nak cari duit...pergi lah ke KL..cari rezeki kat sana..peluang kat sana byk utk kamu..maafkan ayh..ayah byk buat kamu rasa sush..ayah buat cm ni nak kamu tahu erti sushnya mencari rezeki..supaya bila kamu senang..kamu xlupak siapa kamu..kamu xlupa ayah..kamu xlupa mak..ingat nak, dimana bumi berpijak..jangan terlalu mendongak ke langit..sb kita xtahu bila bila masa kita akan jatuh...jadi manusia yang berguna.jd anak yang baik.anak yg solehah utk ayh"
terkedu..sebak..sedih..semua ada...

maka..bermula la kehidupan wada sbg seorang QS.
berbekalkan kasih syg seorang ayah..semangat ayah dlm diri wada...wada bangun...dan terus melangkah...dan melangkah..walau ribut sering melnda..hari demi hari hidup dibenci oleh darah daging sendiri..wada teruskan melangkah...sb dlm diri wada..ada ayah..ayah kekuatan tuk wada terus melngkah ke hadapan...

dan sekarang...wada lihat ayah tersenyum bangga
melihat wada berjaya berada di tahap sekarang...
kata emak..setiap hari ayah mesti tunggu kepulangan wada...kadang kadang wada rasa bersalah sebab berhutang masa dengan mak dan ayah...
wada seronok tengok ayah..setiap kali wada balik..ayah manja gn wada..nak makan apa wada belanja..nk makan tu wada masak...nk kemana wada bawa ayh berjalan...
seronok tengok wajah ayah dan mak heppy
walaupun dugaan mereka sgt hebat...
tp wada kagum..mereka sgt kuat...
ayah...satu satu nya cinta hati wada
xkan ada yg mampu gantikan ayah di hati wada

buat lelaki diluar sana
wada bukan memilih..bukan ayah wada high taste..
anda baca...anda nilai lah sendiri..
mampukah kamu manja kan wada seperti ayah mnjakan wada
mampukah kamu didik wada spt ayah didik wada menjadi seorang manusia
mampukan kamu sayangi wada spt ayah menyayangi wada
ayah..cinta pertama hati wada..
dialah hero..dialah kekasih hati wada..

jika kamu ditakdirkan utk menjaga wada hingga ke syurga
satu yg wada pinta....sayangilah wada spt mana ayah wada menyayangi wada...
wada xperlu kan duit
wada xperlukan harta

sb duit
sb harta
membinasakan hubungan sesama manusia
yang wada dambakan
adalah kasih sayang dan kebahagiaan
bukan kemewahan

kenapa wada asyik cerita ayah je..habis mak xsyg wada ke??
hihihi..xde laa..entry ni khas buat ayah sempena hari ulang tahung kelahiran ayah yang ke 65

selamat hari lahir ayah
ayah la ayah yang paling best..nobody can replace
wada sayang ayah sgt2
terima kasih sb jd ayah yang terbaik utk wada





Monday, February 1, 2016

Tentang Aku Part 8 : ISTIDRAJ..jauhkan aku dari Nikmat Istidraj

ISTIDRAJ

satu satu nikmat Allah yang paling takut untuk diterima

pernah x kita berjumpa dengan someone yang hidup mewah, murah rezeki, dapat dean list, 4.00 flat pointer,hidup aman tanpa masalah dan banyak sangat nikmat yg Allah bagi pada dia.. tapi dia xpernah solat, kaki clubbing, selalu buat maksiat,minum arak, kaki judi dan seumpama dengannya..

ramaikan...tapi kita yang selalu solat, tunaikan perintah Allah xdapat semua tu..kenapa ya??

apa kaitan istidraj dengan situasi di atas..

istidraj ni dari segi bahasa yang sangat deep..maksud nya pemberian NIKMAT ALLAH kepada manuisa yang mana pemberian itu tidak diredhainya. Nikmat kepada pembuat maksiat... dalam erti kata lain lah...pemberian yang membuatkan si pendosa ini semakin  bertambah kufur..

yala..golongan macam ini..sering merasakan Allah itu sayang kan mereka..even xsolat, xpuasa, buat maksiat sana sini tapi nikmat Allah xputus putus mereka terima..dan mereka terus terusan hanyut dengan nikmat kemewahan dunia yang Allah bagi pada mereka..sehingga mereka lupa siapa itu Allah dan memandang hina pada mereka yang beramal soleh..

sebagai contoh laa..

siti seorang gadis yang terlalu leka dengan keindahan dunia... dan aminah sorang muslimah yg sentiasa menjaga hubungan dengan Allah tapi sering dikunjungi perlbagai musibah
lalu siti memdang hina pada aminah
" eh aminah..kau solat xhenti henti.apa yg kau dapat...asyik ad masalah jer...dari dulu smpai sekarang...sepesen je baju kau..xde improvement. kau tengok ak ni haaa...xsolat berkepuk kepuk duit ak ni haa..hidup aman dan senang lenang...nk buat apa pun boleh"

Masya Allah..moga kita semua xmacam tu ok.

orang tanya wada..bahaya sangat ke istidraj tu

yes..sangat bahaya
SEBAB???
kesenangan dan kemewahan yang Allah kurniakan itu sebenarnya yang menghancurkannya. Nauzubillah hi min zalik. moga kita semua dijauhi dari nikmat sedemikian


Kisah Qarun dan kaitannya dengan ISTIDRAJ

" pada zaman dahulu, tidak ada manusia sekaya Qarun. Anak kunci gudangnya sahaja harus dibawa oleh 40 ekor unta dan tentera-tenteranya.
Qarun suka mempamerkan kekayaan dan kemewahan yang dimilikinya. Qarun hanya memikirkan kesenangan dan kesejahteraan peribadinya sahaja. akibat terlalu kaya, Qarun merasakan tiada siapa dapat menasihatinya. Hanya dia yang boleh menasihati orang lain, patuh arahannya dan membenarkan segala tindak tanduknya. Bagi Qarun, harta harta itu adalah hasil dari penat lelahnya. bukan dari sesiapa. Qarun menjadi sangat angkuh dan bongkak. akibat sering menunjuk nunjuk kakan kemewahan yang dimiliki...maka timbullah rasa iri hati kepada fakir miskin sehingga mereka berbisik "mengapa kita tidak diberi rezeki dan kenikmatan seperti yang telah diberikan kepada Qarun? dimanakah letak Keadilan Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih itu?"
Lalu Allah utuskan Nabi Musa A.S untuk menyampaikan kewajipan Berzakat buatnya. Namun, nasihat Nabi Musa A.S ditolak mentah mentah, malah Qarun menyebarkan fitnah terhadap baginda.
Allah murka terhadap Qarun. Lalu dia ditenggelamkan bersama sama hartanya ke perut bumi kerana terlalu takbur dengan kemewahan yang dimiliki.

jadi dari kisah Qarun ni..
boleh disimpulkan bahawa sekiranya kita kaya dan tak solat, xtunaikan perintah Allah jangan sangkakan Allah Sayang. Qarun yg lagi kaya pun akhirnya binasa jua. jadi rajin rajinkan lah muhasabah diri...kembali pada fitrah asal kejadian manusia. apa tujuan manusia itu dijadikan.. yakni sebagai khalifah Allah di muka bumi untuk berletih letihan beribadah kepada Allah swt dalam menggapai kebahagiaan di kehidupan akhirat sana..
jadi apa tujuan kita solat?
solat itu tanda kita syukur..berterima kasih pada Allah swt akan nikmat yg diberikan kepada kita.. tiada alasan untuk kita meninggalkan solat..sebab islam itu memudahkan..banyak cara solat itu boleh dilaksanakan dalam pelbagai keadaan dan situasi..jadi tiada sebab untuk anda tinggalkan solat ya

apa tujuan kita bersedekah/ berzakat?
sebab..dalam sebahagian rezeki kita ada bahagian untuk golongan yang memerlukan...bukan untuk kite seorang ja nk nikmati semua itu...lagi banyak kite memberi lagi banyak rezeki yang datang..xrugi pun kan

semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan yang istidraj pada Allah swt. semoga bermanfaat.
yang baik dijadikan pengajaran. yang buruk dijadikan sempadan. selamat beramal soleh ya kawan ^_^V


**nota kaki
memberi nasihat ibarat diri kita bercakap dengan cermin
yakni kita berkongsi pengetahuan sambil kita muhasabah diri, check kesilapan diri dan perbaiki diri..x semestinya pemberi nasihat itu mulia...dia manusia biasa..x sezuhud rasulullah..nasihat salah satu cara kita bermuhasabah diri..bukan sebagai medan utk perlihat siapa alim ulamak siapa yang jahat.sekian...






Tentang Aku Part 7 : Ujian Tanda Allah Merinduimu.

Lumrah realiti kehidupan seorang hamba Nya yang xjemu dikunjungi ujian dan musibah
setiap tingkah laku yang dipamerkan, setiap tutur kata yang dipertuturkan, setiap bait bait pena yang dipersembahkan..Allah hadirkan ujian tanda peringatan buat empunya diri

sungguh penat..namun inilah reliti kehidupan anak gadis sunti seperti wada, sering dikunjungi pelbagai ujian..ada waktu wada rasa sangat xkuat untuk berdepan dengan semua ujian dariNya..hampir putus asa namun..sahabat sahabat wada xjemu jemu memberi semangat pada wada supaya terus bertahan dan bersabar..kerana Ujian itu tanda Allah sayang...Allah rindukan suara HambaNya mengadu padaNya..Allahuakbar..indah sungguh kasih sayang Allah s.w.t

sejak akhir akhir ini..wada sering berdepan dengan pelbagai masalah...masalah keluarga, masalah adik beradik, masalah kerja.. dan menjadi mangsa fitnah pun ada..sakit hati..tuhan sahaja yang tahu betapa remuknya hati ni bila diserang dengan hinaan sebegitu rupa..tapi apa daya wada...wada xmampu mengawal emosi orang disekeliling..

daripada musibah ini..wada ambil dari sudut yang positive..cuba muhasabah diri, perbaiki kelemahan diri...
alkisah bermula dengan salah faham 
memang betul orang kata..anak gadis sunti xelok sangat bergaul dengan lelaki bukan muhrim..nak nak pula yang berstatus suami orang..boleh mengudang fitnah. walaupun atas urusan kerja sekalipun biarlah berpada..sb luar dalam hati manusia kita tidak tahu...bila terjadinya salah faham seperti ini..pada mulanya memang sakit utk terima serangan sebegitu...tapi wada fikir..wada perlu perbaiki perhubungan sesama insan..perlu hormati relationship orang..memang betul xsalah kalau berkawan tp banyak kesan buruk yang boleh terjadi .
dari situ wada muhasabah diri.. wada perlu ubah apa yg salah..limitkan pergaulan antara laki laki dan perempuan..di sini bukan seperti taman ilmu dan budi (UIAM)...di sini dunia asing..yg tiada siapa ingtkan wada tentang akhirat..tiada siapa yang ingtkan wada tentang dosa dan pahala...di sini...dunia luar, pandai pandailah bawa diri..jika ilmu di dada, maka ilmu itu lah yang akan kemudi kita ke arah yang baik...jika ilmu di dada kosong, maka hawa nafsu dan emosi menghumban kita ke lembah yang hina...

siapa mahu diri di hina sebegitu
wada xpernah anggap diri wada semulia siti khadijah
wada manusia biasa..wada pun ad lakukan kesilapan
wada juga lakukan dosa..
wada bukan berselindung disebalik telekung
nauzubillah hi min zalik..
xpernah terlintas di hati ini untk jadi orang yang munafik..minta di jauhkan..
sometimes..wada buat silap..wada salah
xsalah kalau sesiapa mahu menegur wada, nasihati wada..tp janganlah sesekali mengata diriku berselindung disebalik telekung..
sedih nya ya Allah..rasa diri sangat hina..
tapi apa pun terima kasih juga sebab menyedarkan wada..dari kata kata itu buat wada sepanjang malam xtidur..memuhasabah diri...


wada terlalu sibuk dengan kerja..wada lupa Allah itu pemberi rezeki..Dia Rindukan Wada..
terlalu lama wada abaikan Dia
sudah lama xbangun sepertiga malam bertemu denganNya...wada menangis.

Ya Rabb..ampunkan hambamu..
aku tewas dengan permainan dunia

bila ujian hadir
baru wada mengerti
Cinta yang Agung itu indah
lebih indah dari segala galanya...

saat ini...wada nekad
wada perlu ubah segalanya sebelum terlambat
ada baiknya wada berhijrah dari sini..
mungkin rezeki wada bukan di sini
Rezeki Allah yang Tentukan

semoga penghijrahan wada ke tempat baru
bisa memulihkan segala kesulitan yang timbul..


Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

p/s : memalam macam ni layan lagu sudirman..memang feeling habis..nak pulak bila mengenangkan wada terpksa berpisah dgn sahabat sahabt wada..
especially kak shahnim ( the best ever kakak in the world...xjemu melayan adik dia yg kuat emo, yang kuat pot pet pot pet...haha), kak Maria ( walau baru kenal tp wada terasa disayangi oleh sorang kakak yg xputus putus bg semangat yg positive) nizam (geng lepak waktu lunch gn lepas office hour.. pak lawak yg bermuka serius..sekali berkata..pecah perut gelak mcm nk golek golek je..
abang long kawasan ( the best abang yang wada kenal..thank for ur free advice & motivation talk...walaupun kekadang membingitkan gegendang telinga ku..HAHA..jgn mare).. pak imam, pak solehan, ahhhh kalau sebut semuanyaa...memang lagi beratlah wada nk blah dari sini..
apa apa pun..wada nak ucapkan terima kasih byk byk sebab xpernah merungut melayan karenah wada yang kuat emo
xpernah jemu curahkan kasih sayang pada wada..
wada syukur sangat sangat dipertemukan dengan insan seperti kalian..
jika ada ruang dan waktu..pasti kita kan bertemu..
kalau tidak didunia.. in sya Allah...di akhirat sana.

thank you so much for everything



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...