Wednesday, December 30, 2015

Tentang Aku Part 3 : " Isteri Cerdik Yang Solehah"

"isteri cerdik yang solehah
penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
dirumah dia isteri di jalanan kawan
di waktu kita buntu dia penunjuk jalan "

wada suka nyanyi lagu ni..sebab lagu ni banyak memberi inpirasi kt wada
bila hayati bait bait lagu ni
buat wada tersenyum sorang sorang..
smbil berangan nk jd cm yg diceritakan dalam lagu ni..haha..yes!! wada memang kuat berangan pun...xsalahkan pasal anganan utk menjadi yang terbaik..jnji diikuti dengan usaha..betul x?

sebut pasal isteri cerdik yang solehah ni
kite selalu je dengar tazkirah dan ceramah2 kt kaca tv..
isteri ni mudah sangat nak dapat pahala
contohnya...suami penat pulang dr kerja, kita isteri smbut suami dengan senyuman
dah dapat pahala
cium pipi suami...pun dapat pahal
sediakn makan minum suami pun dapat pahala..
mudahkan kaum isteri nak dapat pahala...

tapi..sayang seribu kali sayang
ramai diantara kita xpernah sedar atau xpernah nak ambil tahu atau memg sengaja xnak tahu.. 

rasanya dekat televisyen kerap kali kot ad tazkirah mengenai isu rumah tangga dan peranan suami isteri dlm menggapai mawaddah dan sakinah dlm kebahagiaan rumah tangga

tapi wada sedih
sebab masih ad lagi yg x sedar perkara perkara kecik yg mana sebenarnya memberi pahala buat isteri tapi kita xbuat
dan ada diantara kita bila dapat suami yang ringan tulang membantu isteri, ambil kesempatan pula 'membuli suami'...dah tu, terlepas la kn nk dpt pahala dr amalan yg sekecik kecik tu kan..

mmg betul xsalah kalau suami ingin menolong isteri buat kerja  rumah
tapi lagi indah kalau isteri dan suami sama sama buat kerja...haaaa, baru lah romantik kan..sama-sama dapat pahala

jom sama sama reset minda
buang yang keruh ambil yang jernih
sama sama kita didik diri kita
menjadi ' isteri cerdik yang solehah'

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia istri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa dia mengingatkan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita dia betulkan
Penghibur diwaktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

Dia umpama tongkat sibuta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia istri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Dia umpama tongkat sibuta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan
(isteri cerdik yang sholehah)

Dia umpama tongkat sibuta
Bila tiada satu kehilangan
(isteri cerdik yang sholehah)
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...