Friday, May 2, 2014

mohon ampun ya

1 rejab 1435 bersamaan dengan 1 mei 2014
Alhamdulillah ..masih diberi peluang tuk bernafas dimuka bumi Allah
dan masih diberi peluang untk merasai nikmat2 indah bulan rejab..Allah..Allah
Maha suci Allah...Tuhan sekalian alam
 
setalah sekian lama xhapdate...maka malam ni cik wada merajinkan diri tuk berceloteh sedikit di ruangan ini
(**asal skema giler ayat aku ni..haha)

malam ini punya al kisah nak bercerita ttg sikap manusia yg ego dan sombong...
dalam erti kata lain sesorang individu yang menganggap diri nya lebih tinggi, lebih hebat dari kebenaran dan sesama manusia , maka individu tersebut senantiasa melihat dirinya lebih sempurna dari orang lain...
jadi bila mereka merasakan diri mereka hebat, maka mereka sering memperlekehkan orang , sering merasakan kebenaran itu ancaman buat mereka dan menurunkan darjat mereka dan meanggap orang lain senatiasa buruk dan berbuat salah mereka..

antara punca seseorang itu bersikap ego dan sombong adlh sperti berikut:

1. Al-'Ujub (Perasaan Kagum Terhadap Dirinya Sendiri).
2. Meremahkan Orang Lain.
3. Menyukai Pangkat dan Kedudukan yang Tinggi.
4. Mengikuti Hawa Nafsu.

**erk ok dah macam belajar pendidikan islam la pulak kan..hihi...ok sebenarnya cik wada bukan saja2 nk berceloteh pasal sikap sombong dan ego ni...cuma sebelum ni cik wada xpernah jumpa golongan sebegini...bila merantau di tgah kota metropolitan ni...byk ragam manusia yg kita jumpa..salah satu nya yg ini lah...tp bila melihat semua ni sebenarnya memberi pengajaran kepada diri cik wada jugak,,,bahawasanya kita sebagai hamba Allah..adlh wajar utk elakkan diri bersifat sedemikian...mengapa??

seperti mana Rasulullah bersabda:


لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ. قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ
 حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً. قَالَ : إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ

maksudnya " Tidak akan masuk syurga orang yang di hatinya ada sebesar zarah perasaan sombong”

bila cik wada terkenangkan sesorang..aduhh sedih sangat..rasa bersalah juga sebab cik wada xmampu nak menasihati...yelah, xsemua orang boleh terima kalau ad yg ingin menasihatinya kan..kadang2 ad orang xboleh terima method penyampain nasihat dari kita...pernah suatu ketika cik wada menasihati seorang teman...tp niat cik wada disalah ertikan...cik wada nasihat kerana cik wada sayangkn teman2 cik wada...mungkinlah cara penyampaian dr cik wada kurang menyenangkan menyebabkan individu itu merasakan cik wada mencemburui beliau... jadi, disebabkan hal yg remeh itu lah mencetuskan permusuhan antara beliau dan cik wada.. sedih tu memang sedih, lg sedih bila orang mencanang-canangkan cerita buruk tentang diri cik wada..
untuk memuaskan hati semua orang, memang xtermampu, tp selagi kita dh lakukan tanggungjawab kita sbg rakan dan saudara seagama untuk menasihati saudaranya sendiri itu sudah cukup....terpulang lah individu itu mahu terima atau tidak, yg penting kita sudah laksanakan tgjwb kita untuk menegur dan menasihati..betul x...

bagi cik wada biarlah mereka terus menfitnah dan memburukkn cik wada, sebab cik wada yakin, Allah itu maha adil, dan yakin kebenaran itu pasti akan terserlah jua..jadi biarlah mereka dgn ego mereka...smpai sekrang tiada perkataan maaf dr nya..tp cik wada dh memaafkan beliau dan cuba untuk melupakan kesalahn beliau pada cik wada...sb cik wada yakin, sebaik baik ketenangan dan kebahagiaan adlh dengan memaafkan orang dan melupakan kesalahn tersebut..dan cik wada telah lakukan tgjwb cik wada tuk meminta maaf atas keterlanjuran cik wada menasihati beliau...

pesanan cik wada pd individu terbabit "   di dunia ni kita hidup sementara sahaja, apa yg kita miliki xkan kekal, bila2 masa sahaja Allah boleh ambil, dan jgn terlalu menilai diri kita sentiasa hebat, sentiasa benar... sb kita manusia biasa, bukan bersifat maksum (sempurna) seperti para rasul, pasti ad salah sendiri...xperlu menunding jari pada orang lain...sebaliknya kaji kesilapn diri dan perbaikinya, bukan mencari slah orang dan menguar-uarkan keburukan yg direka-reka, itu fitnah.besar dosa menfitnah ni...jd berhati2 la bila mengeluarkan statement...cik wada pun ad silapnya..xsemesti bila cik wada menasihati cik wada xbuat silap
ramai yg xphm konsep nasihat..nasihat ni adlh saling mengingati..yakni menasihati orang lain dlm masa yg sama menasihati diri sendri..bila xphm konsep nasihat dlm erti kata sebenar...maka timbul lah isu cemburu & budget bagus (perfect)...jd sila pahamkan konsep menasihati.."lihat lah apa yang ditegur (isi kandungannya) bukan lihat siapa yg menegurnya"

oleh itu, cik wada dgn rendah diri nya minta maaf sangat2 pd individu terbabit...sb cik wada tersilap menegur anda...ampunkan cik wada yer..lepas ni cik wada xkan menasihati anda lagi since anda xboleh terima bila orang lain menasihati anda...minta ampun byk2..



**nota kaki:- cik wada rindukn teman2 UIAM...diorang the best friend forever... miss you guyss  ...kak inayah, ina, tina, kak shanim...dh lama x berdiskusi ilmiah dan rohaniah dgn anda semua..miss dat moment..huhu :((

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...