Saturday, March 29, 2014

besarnya dosa ku jika berkecil hati

besarnya dosa ku jika berkecil hati..
ramai yang akan mempersoal kenapa berdosa pula?

hari ni...sebaik sahaja selesai melakukan rutin2 hari minggu cik wada...
cik wada on my lappy..kengkonon nye siapkan kerja-kerja yang tertangguh...
as usuall my bad habit, mesti nak kena views facebook updates..rasa cm xsempurna sahaja kalau xon9 FB...masyaAllah..ap nak jadi anak dara sorang ni kan..haha..
tgah2 dok tekun scroll down news feed..dgn xsemena-mena cik wada terbaca satu post shared by my exschool mate...hati tersentuh...

BISMILLAH. MENGECILKAN HATI ORANG ADALAH BERDOSA, BERKECIL HATI JUGA ADALAH BERDOSA TETAPI LEBIH BESAR DOSANYA JIKA KITA BERKECIL HATI.
I'm so confused. Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pula berdosa? Then I asked my dad what's that mean.
AYAH : Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
ANAK : Tetapi kenapa pula?? Kita tak buat apa² pun kan?
AYAH : Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
ANAK : *Blurrr*
AYAH : Kenapa kita dihina oleh orang itu? Kerana itu adalah ujian daripada Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut bermakna kita tak redha dengan ujian Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
AYAH : Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan2 kita, "Dia dah banyak buat macam ni, macam tu.." dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain, "Kesian kawan kita tu, budak tu dah banyak sakitkan hati dia.." Jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah tu akan lesap..
ANAK : *termakan cili*
So conclusion is, jangan mudah terasa hati. Kalau kita terasa hati, maknanya kita tak redha dengan takdir Allah. Nanti Allah pun tak redha dengan kita. Na'uzubillah..
TAZKIRAH JUMAAT..
Adakalanya kita yang hanya insan ni lebih cepat terasa. Sikit² nak terasa asbab dari perbuatan orang pada kita.
Sedar tak sedar mereka yang hadir itu pun dengan izin Allah. Allah nak uji kita. Allah nak tegur n beri peringatan pada kita.
Kalau nak ikutkn 'TERASA' mungkin Allah lagi banyak terasa dengan kita asbab perilaku kita yang teruk tapi Allah masih nak bagi peringatan supaya kita sedar n masih beri pelbagai nikmat.

baru cik wada tahu..rupa2 nya berkecil hati ni dosanya lebih besar dari orang yang membuatkn kita terasa hati dgn beliau...terasa dri ini sgt kerdil...masih jahil lg...teringat cik wada something yg cik wada pernah buat tatkala cik wada berkecil hati...biasalah..bila hati dah terlalu sakit...mcm2 berlaku diluar kawalan kita...kalau dahulu..selalu tulis dekat kertas.. then bakar..kengkonon luahan kesakitan itu akan hilang bila ia turut terbakar..tp rasanya cara ni lg efektif..tp sekarang nyata berbeza...
ramai diantara kita termasuk cik wada sendiri...bila ada shj someone yang wat kita terasa hati...sudah tentu facebook lah tempat kita meluahkan perasaan kekecewaan kita...tnpa kita sedari..sebenarnya kita telah melakukan suatu dosa...yakni tak redha dgn takdir dan ujian yang Allah beri pada kita...
Allahuakbar...bila ingat semua nya...rasa diri ini terlalu berdosa sangat...cik wada bukan sahaja tidak redha dgn ketentuan Allah...tetape pernah mengaibkan orang yang pernah buat cik wada berduka lara...
Allah..besarnya dosa cik wada jika dibandingkan dgn dosa orang yang membuat cik wada berkecil hati...
post by Ana saLwa ni benar2 memberi kesedaran pada cik wada...
ttg bahaya nya bila berkecil hati ni

dari pengalaman cik wada sendiri..sememangnya saat hati diselubungi rasa sedih akibat terasa dengan seseorang...syaitan lah yang sering mendampingi kita..mengawal emosi kita..sehinggakan kita xsedar segala tindak tanduk adlh betol atau salah...tp cik wada bersyukur sebab..saat cik wada diluar kawalan...ad juga sahabat yang menegur "..xbaik post macam ni..kita bukan membuka aib beliau shja..tp secara xlangsung sbnrnye kita juga mendedahkan aib kita juga..."
mula2 sememang nya cik wada nak ckp " korang apa tahu..korang xrasa ap aku rasa...'
tp bila cik wada diam...berfikir, bermunasabah dan cuba accept teguran dari sudut positive...
mmg betol kata sahabat cik wada...dan cik wada kembali tersenyum.."saat aku gundah gulana, kesedihan dan kekecewaan masih ada yang sudi menegur dan mensaihati aku..itu tanda aku masih disayangi"..
dan cik wada terus delete that post....
sebenarnya..banyak pengajaran yang boleh diambil bila kita diuji dgn kelukaan akibat perbuatan orang lain terhadap kita...tp apa hak kita mempersoalkan kenapa dia sanggup berbuat demekian"
kalau fikir secara logiknye lah...xde pun manusia saja2 suka nk permainkan perasaan orang...tetapi apabila Allah mengkehendaki sesuatu itu berlaku...maka Allah hadirkan seseorang untuk melukai kita..
sebab apa Allah hadirkan seseorang untuk lukakan hati kita?
jawapan itu ada pada diri kita sebenarnya..
mungkin kita terlalu jauh dgn Allah...walaupun solat 5 waktu sekalipun...akn tetapi ingatan kita pada cinta manusia melebihi kecintaan kita pada yang ESa...menyebakan Allah turunkan peringatan kepada kita..agar kita sedar bahawa...cinta Allah pada hambanya tiada siapa dapat tandinginya...
dan Allah nak kita sedar bahawa dunia ini hanya sementara...jadi Dia mahu hambanya kembali pada yg asal..beriman kepada Allah SWT...
Allahuakbar...sungguh indah cinta Allah pada hambanya...
semakin kita jauh darinya...semakin Hampir Allah dengan kita sebenrnya...
cuma lumrah manusia...xbisa sedar dgn sendri tnpa diberi ujian...
sebab itu lah Allah sering turunkan ujian pada hambanya...agar mereka sentiasa sedar dan kembali bertaubat kepada Allah Taala...begitu romantisnya cinta Allah pada hamba2 nya kan...

kini baru cik wada sedar dan faham...apakah makna CINTA yang sebenar-benarnya...
terima kasih Ya Allah..disebalik ujian mu terhadapku..rupa-rupanya kau hadiahkan lamaran yang indah untuk terus berada di sisiMU....akan ku berusaha sebaik mungkin untuk memperbaiki diri dan enjadi sorang hamba yang bertaqwa kepadamu...

buat sahabat2 cik wada sekalian...sama ada pernah berjumpa atau tidak..rapat atau hanya kenal di alam maya...andai cik wada pernah membuat kalian tersinggung...maafkan cik wada...cik wada tahu diri cik wada banyak kelemahan yang perlu diperbaiki...andai cik wada pernah berkecil hati dan mengaibkan kalian samada di alam siber mahupun pada orang sekeliling..cik wada mohon ampun..sb lumrah manusia biasa spt cik wada...dlm keadaan tidak terkawal emosi + dikontrol rasa amarah dan tewas dgn hasutan syaitan...cik wada telah mengaibkan kalian..cik wada xnafikan..sememgnya cik wada akui kelemahan cik wada..
jadi cik wada mohon seribu kemaafan dari pihak kalian....
semoga kesilapan yg pernah cik wada lakukan memberi pengajaran pada kalian agar tiada yang mengulangi kesilapan yg telah cik wada lakukan...moga kita semua sentiasa dibawah rahmat Allah swt...
salam kemaafan dari cik wada... ^__^


nota kaki:
buat someone yg istimewa..terima kasih kerna pernah hadir dan membahagiakan cik wada walau hanya seketika...walau kita kini berlainan destinasi..kita tetap kawan selamanya...moga persahabatan kita terus kekal dilangit syurga sebagai sahabat...maafkan aku wahai sahabt 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...