Sunday, December 15, 2013

SeNTaP Lah SaNGaTknnn....Whatever!!

Bila Hati daH senTap...Rasa MacaM naK maKI hamUn oraNG je kaN...
pernah x korang rasa macam tu....?
cik wada dulu selalu sngt SentaP..tp tu dulu laH...
sejaK maKIn dewasa ni...perasaaN kuat sentap tu makin hilang...adakah sebab cikwada berhati kering aTau..sebab dh kebal dengan kata-kata sindiran dr orang disekeliling...i'm not sure...but the true fact is...alhamdulillah cik wada dh boleh terima setiap kritikan orang...bg cik wada...dulu kuat sentap sebab xmatangkn..jd xpandai sangat dalam mengawal kestabilan emosi...tp sejak cik wada bergaul dengan orang orang yg matang, golongan veteran dan golongan orang berfikiran positive...sedikit sebanyak mempengaruhi cik wada untuk menjadi seorang yg positive...bagi cik wada..xkisah la ap ap orang nk kata kita..nk kritik kita mcam2 mahupun memperlekehkan kemmapuan kita...sume tu adalah penguat semangt diri kita untuk kita berusaha kuat demi mencapai kejayaan yg kita impikan...
sebagai contoh la....

kisah satu :
sewaktu cik wada menceburi diri dlm dunia bisness & bakery ni...ramai yg memperlekehkan cik wada
ada yg cakap " alah...nak tahan lama mana sgt dia nk buat kuih tu...."
dan ad juga yg cakap " eleh..banyak mana sgt lah dia mampu nk buat....buat keje berat pun xpenah...ni ada hati nak menguli tepung berkilo-kilo.."
dan ad jugak kome paling teruk jugak la cik wada terima..yg berbunyi..." kau buat bisness xkn smpi kemana...xde masa depan pun bisness ni"
lau ikut mmg sentap abis lah ka...puas cik wada nangis..puas cik wada sakit kepala sb terlalu pkir kritikan orang...alhamdulillah..tuhan itu maha kaya.... cik wada mampu habiskan 20 guni tepung utk meniaga bakery...tp bg cik wada 20 guni tepung itu jumlah yg agak ckit...tp cik wada puas hati sb cik wada dpt buktikan yg cik wada pandai buat kuih...dan lg buat perasaan cik wada berbunga riang...bila dpt feedback dr customer ....diorng ckp kuih cik wada buat sangt sedap...berbaloi beli...sedap n murah..alhamdulillah...rezeki allah bg kt cikwada....hasil drpd jualan cikwada dpt la langsaikn hutang...dpt bg kt mak n ayh...dpt belikn baju kt adik...ase puas hati sangt2..walaupun jumlh hasil jualan xseberapa..tp cik wada puas sb dpt bantu ayah cikwada beli barang2 keperluan adilfitri yg lalu..paling ase gembira sb dapt sedekahkn duit raya kt kanak2 dan adik2 sedara...

kisah 2 :
sewaktu mula-mula cik wada ingin menjejakkan kaki ke bumi kl...ramai saudara mara perlekehkan cik wada...tyme ni cik wada bru je dpt offer keje...jd mestilah happy kn bila dpt keje kn..rasa excited sangat bila dpt keje dlm bidang yg cik wada betol2 minat sangt...
tp dlm kegembiraan cik wada mendapat pekerjaan baru...ada sahaja mulut2 yang memperlekehkan cik wada...katanya " haaa...kali ni lama mana pulak kau nk keje...ko kan suke2 tukar2 keje"
agak tersentap jugak lah..rasa macm nk bom je kt orang yg cakap macm tu kn...
tp cik wada xde lah nk emo xtentu pasal...sb bg cik wada orang yg cakap mcm tu sb die xtau the main reason cik wada berhenti keje sebelum ni...dia ckp mcm tu sb die dgr fitnah dan cter2 buruk ttg cik wada...tnpa dgr sdri penjelasan dr cik wada...jd tyme tu cik wada fikir....xperlu lah nk blaimed sesiapa pun...yg penting adlh cik wada perlu cr penyelesaian kepda mslh tu...jd cikwada cume ckp kt oraNG tu..insyaAllah kalau orang xganggu xwat dajal kt cikwada...cikwada akn keje lama kt kl..cume cik wada minta jgn terlalu awal membuat kesimpulan awal tanpa menyelidik dr akar umbi dan cikwada ckp...cik wada resign bersebab..apakah sebab2 tu..minta maaf cik wada xdpt nak bgtau...biarlah cik wada n tuhan sahaja...itu rahsia kami..sb cik wada xnak blaimed sesiapa pun dlm soal ini...barang yg lepas biarkan ia pergi...ap yg penting skrg adlh bagaimana cik wada nk manage diri supaya cik wada berjaya utk capai ap yg cik wada impikan....dan bila orang tu dgr jawapn dr cik wada..dia diam seketika...dan akhirnya dia berkata " kalau cm tu yg cik wada katakan..sy doakan awak berjaya...buktikan pada mereka yg berbicara buruk pasal cik wada sebelum ni"
dlm hati cik wada mengaminkan doa beliau....insyaAllah...mmg itu cik wada ingin buat...bg cik wada orang akan berhenti memperlekehkan kita setelah mereka sdri melihat kejayaan kita tnpa bergantung drpd sesiapa..
jd nasihat cik wada pd mereka yg selalu tersentap ni...never giveup bila orang bg kritikan pd kita..yg baik kita ambil sbg panduan dan yg buruk itu kite jdkan tauladan...kena ingat..kita adalah manusia yg xsempurna...jd sentiasalah berfikiran positive supaya kita mmpu berusaha untuk menjadi yg sempurna di sisi Allah Taala...biarlah ap jua tohmahan dan kritikan orang...yg paling penting hanya diri kita sahaja yg mengenali diri kita sediri..betol x...jd xperlu lah nk sentap sangt...be positive persons ok?


sekian dr cik wada yg kiut miut...hehe **smile always ^__^




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...