Tuesday, February 26, 2013

be careful whatever u post!!

lately ni aku selalu nmpak ramai dikalangan friendlist di fb post mcm2 entry yg melibatkan politik negara ni
tp aku sedih...ntah berapa ramai umat manusia membuat dosa menyebarkan ttg sesuatu yg mereka sendri xpasti kebenaranya....kerana taksub dgn politik ramai yg terpengaruh...lalu mereka share untuk tatapan orang lain...hakikatnya..tahukah mereka apa yg mereka share itu benar atau fitnah?

tahukah anda sekiranya maklumat yg kita share di facebook itu palsu..dan berunsurkan fitnah
sudah berapa banyakkah dosa kita kerna tolong menyebarkan fitnah itu
kerana terlalu taksub berpolitik kita lupa dan kita tidak sedar yg kita sedang membuat dosa...
entry ni aku xtuju pda pro-pembangkang mahupun kerajaan...bagi aku masing2 perlu berfikir akan kebenaran sesuatu perkara sebelum kita nk share dgn orang lain....
aku sedih bila melihat terlalu byk entry2 yg dishare di facebook...hati aku tertanya-tanya adakah semua ini benar?kalau ianya fitnah...subhannallah..terlalu byk rakan2 ku membuat dosa menyebarkan fitnah...kalau ianya benar aku turut bersedih kerana terlalu ramai rakan rakan ku menyebarkan keaiban tersebut....masyaAllah......sebenarnya banyak ayat-ayat alquran dan hadis yang menceritakan ttg larangan membuka aib, mencari aib dan perkara2 berkaitan yang mambuka aib, xkira la aib sendri ke atau lebih2 lagi aib orang lain   ..aku xla terer bab2 hadis n al quran ni...tp insyaAllah aku cuba la kongsi bersama pengetahuan yg aku pelajari masa di sekolah agama dulu.. teringat aku ttg firman Allah S.W.T...dalam surah AL HUJARAT ayat 12...yg bermaksud:

[49.12] Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

ayat kat atas ni dh terang-terang bgtau kt kite yg Allah melarang kita membuka aib sdiri apatah lg aib orang lae kan..jadi ak nk tegur la kawan2 kt sana..jgn disebabkn kebencian korang kt sesetgah pemimpin negara, terlalu taksub degn parti politik korang...korang terlupa yg korang sbnrnya terjebak mencri dan membuka aib orang...
sbg contohla..isu penyebaran vidoe khalwat dato' anwar, gmbar2 pemimpin UMNO  gn kekasih mereka dihotel, gmbr2 pemimpin umno minum arak dan seumpama dgn tu lah....pernah ke korang sedar yg korang sbnrnye bukan shj mencari aib mereka tp sekali gus buka aib orang tersebut....masyaAllah sedarkah kalian sume...aku teringat firman Allah SWT dalam surah An-NUr ayat 19...yang mana maksud firman Allah SWT yg berbunyi :

" sesunguhnya orang -orang yang beriman yang ingin agar (berita) perbuatan keji itu tersiar dikalangan orang2 yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan diakhirat "...

bila mana melihat rakan2 yg meyebar berita2 perbuatan keji di fb...aku sedih sgt....kerna terlalu bencikan pemimpin..tnpa mereka sedar mereka dah wat dosa...sebarkan kaiban (perbuatan keji) untuk tatapan orang lain...semata-mata nk tarik perhatian orang laen bca entry tersebut...haihh dunia-dunia

aku bukan lah seorang gadis yg baik sgt ..masih dlm membaiki diri dan memperkukuhkan iman...
jd yg mana ak rasa salah aku patut tegur...mgkin ramai yg xley terima kot entry aku ni...

tp before u'olls serang i la kan...i nak tanya korang...pemimpin yg korang benci tu malaikat kah?smpai salah mereka korang nk kepoh2...nk bising bagaikan...diorang manusia spt kite jugak...ad kelemahan ade salah n silap mereka...sb iman manusia ni berbeza...jd perlukah pertikaikan sume tu...cube kite ngadap cermin kite lihat diri kita...adakah kita ni terlalu baik sgt? adakah diri kita ni mampu jd seorang pemimpin islam yg kita inginkan sangat??...kite kne ingat setiap manusia pasti mempunyai kelemahan dan aib sdri...xkira lah orang tu jahil ke...orang alim ke, atau orang alim tahi kucing ke...lau dah nama manusia pasti mempunyai kesalahan yg menjadi aib dirinya...jd  lau pendapat kalian mengatakan pemimpin korang salah...pergi lah berjumpe dgn dia...scr peribadi...ckp n nsht elok2...insyaAllah kalau niat kita nk bimbing die kejln yg benar..Allah akan permudah diri kita untuk menasihatinya...dan InsyaAllah Allah lembutkn hati orang yg kite nk tegur tuh...xperlu lah korang nak maki2 die di FB...cakp n gtau semua orang ttg slh silap dia...tu dah jatuh kategori ghibah...dosa!

sekrang ni dh terlalu ramai yg dedahkan aib orang di internat...xkiralah difb ke..blog ke...twitter dan seumpama dengannya...hari2 pelbagai fitnah dan aib orang dipaparkan...bayangkanlah ya...orang yg korang sebar aib  mereka tu xampunkan korang....berapa byklah dosa korang terhadap mereka?
pernakh korang terfikir akan hal ini?









"

entry aku ni bukan aku nk judge korang ni dh berdosa..aku bukan tuhan tuk tentukan dosa kalian...
niat aku adalah nk tegur la...xbaik sebar2kan berita yg kite sedri xpasti betol ke x...kalo stkt sumber dr internte...hentilah...sb manusia skrg terlebih cerdik...boleh je create story dgn gunakan teknologi ...jd jgn terlalu percaya sgt apa yg ad di media internete...sebaliknya crilah sumber2 yg boleh dipercayai
sbg contoh...kite dgr orang kata PM kita songlap duit rakyat...smpai hutang negara kt bank dunia makin meningkat...jd untuk tahu kesahihan isu ni....lau rajin pergilah kt bank dunia mintak statement hutang negara..tgok hutang negara makin byk ke makin ckit...tu pun lau ley..setahu aku lau nk dpt statement bank dunia ni..byk procedurenye....jd nk seng pi la jumpe gabenor negara ke.....tanya dulu betol ke x...ni x..percaya sgt apa yg dipostkn kt interete..isu songlap tu?emmm..korang ad bukti kukuh?ade saksi?..if ad evidence dan saksi yg menyaksikan kejadian tuh...sila kemukan ke pihak pengadilan....
negara kite ni ad undang-undang...xkira la pemimpin ke anak raja ke...xde yg terkecuali untuk diadili....

jdi berhati-hati lah bila nk post or share something di internet...
bahaya sekiranya ia tidak benar n  fitnah semata.....
ley menmbh dosa kita....jd berfikirlah dahulu sebelum bertindak...

sekian dari hamba Allah yg masih serba serbi kekurangan...

wada'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...