Tuesday, December 4, 2012

La Tahzan Part 2


Tatkala mentari merangka masuk ke perut bumi, aku masih dengan lembu2 ku…bukan mudah mengembala lembu ni…banyak perkara perlu diambil kira…usai sahaja lembu2 masuk ke kandang, kena angkut air plak balik rumah…haishh…aku mengeluh sendirian…kalau diikutkan hati ini ingin sahaja aku lari dr neraka dunia ini….tp apakan daya…inilah suratan takdir ku

Aku bergegas ke gigi air…sedikit demi sedikit air sungai dicedok masuk ke dalam timba…sesekali aku membasahkan wajahku …terasa segar kembali..alang2 begini baik ak mandi terus..hihi…dah lama xmandi manda di sungai ni…bisik hatiku….

Aku terus leka bermain air…tanpa ku sedari ada sepasang mata sedang memerhatikan ku..kesejukan air sungai membuatkan diriku ingin lama berendam di dalam nya…feeling habiss!! Gelak hati kecilku
Tiba2 aku dapat merasakan gerak geri ku di perhatikan…xsedap hati!...dengan bingkas aku cepat2 berlari ke tebing…

“cik adik!! Tunggu!!...kaen awk hanyut!!”…hah, suara sapa tu…aku menggeletar ketakutan. Ya Allah, lindungilah ak dr perbuatan jahat manusia..aku cepat2 berlari anak pulang ke rumah…timba yg kuisi air ktinggal begitu sahaja…ap yg penting adalah keselamatn diriku…

“cik nanti dulu…tunggu!!”…jeritan suara itu tidak ku endahkan…aku berlari sekuat hati pulang ke rumah..smpai di rumah aku terus masuk ke bilik dan mendiamkan diri. Tidak lama kemudian. Terdengar suara orang muda memberi salam
“assalamualaikum!!!”
“waalaikumussalam. Ye cari siapa?”jawab mak peah
“erkk…makcik, td saya nmpak sorang gadis lari masuk ke rumah ni…sy Cuma nk pulangkan kain nye yang hanyut di sungai td..tp xsempat sy nk pulangkan die lari meninggalkan sy…jd sy kejar lah smpai ke sini..smbil2 bawa 2 timba air ni…”…jawab anak muda itu
“…owhhh kau mengintai anak dara aku iya?!” Tanya mak Peah dengan muka bengis..
“bukan macam tu makcik…;;kebetulan saya lalu di situ..” jawab anak muda itu teragak2..
“huh dasar anak muda sekarang…pantang Nampak perempuan dahi licin sikit…dengar sini iya, engkau kalau xde harta, xde duit ko jangan harap nakkan anak ak iya…ko dengar sini baik2..aku xnak tgok muka ko lg…melaenkan kalau ko betul2 punya wang untuk menikahi anak ak…paham!! Sudah! Berambos kau dr sini!!”…lantang suara mak peah menghalau jejaka itu pergi.
Tidak lama kemudian…
“azizah…keluar kau sekrang!!’
Aku terkopoh2 kuar dr bilik…PANG!!!!...pipiku terasa pedih…saat itu berjujur jujur air mata ku keluar
“Dasar anak xtahu diuntung!! Berapa kali aku cakap hah…sudah abis kerja pulang terus ke rumah…bape kali nk kne ak cakap hah.!! Kau ni ada otak ke xde!! Owhh dah mula pandai bercinta iya…murah punye perempuan!! Hishh makin besar makin menyusahkan ak sahaja..patut dr dulu lg ko mampos…xde aku susah2 bela engkau sampai sekarng.menyusahkan betol lah!!malu aku dibuatnya!!”
Aku terdiam kaku dlm esakan…hanya tuhan sahaja yg tahu perasaan aku saat itu…

“hah tunggu ap lg tuh! Aku dh nk mati kebulur ni…dapur tu bila nak berasap!! Huh ada ank dara tp xboleh di harap!!menggatal saja kerja kau dgn jantan xguna tuh”

“apahal bising2 ni mak…kacau betol la timah ngah tido”…kedengaran suara timah dr depan.

“hah ni lagi sorang….keje kau tahu tido dan melawa sahaja…suruh masak apa pun xley harap”…mak peah terus membebel. Hatinya betol2 marah saat itu…makin ditenung wajah azizah makin meluat perasaannya. Ntah kenapa hatinye tidak dapat menerima gadis itu sedangkan die sendiri yang melahirkan gadis itu..dia tetap menyalahkan azizah..punca kematian suaminya…sedangkan anak itu tidak tahu apa-apa…



** to be continued....dh lost idea la plak...hehehhee

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...