Thursday, December 6, 2012

Kisah aku




KISAH AKU
ENTAH KENAPA HARI HARI YANG AKU LALUI BEGITU SUKAR…
SEMAKIN HARI SEMAKIN KUAT UJIAN YANG TERPAKSA AKU TEMPUHI
KALAU DAHULU..SEWAKTU AKU DIBANGKU SEKOLAH..
AKU XMERASA SEMUA KEPERITAN INI
MUNGKIN SEBAB AKU DUDUK DIASRAMA..DEKELILINGI OLEH RAKAN2 YG HAPPENING,CERIA SEPANJANG MASA WALAUPUN SELALU KENA TOCHA DENGAN SENIOR…
WALAUPUN KERAP GADOH BERMASAM MUKA…DAN AD YG MEMBENCI AKU
TP UKHUWAH DIANTARA KAMI TETAP UTUH…
MASIH LG BOLEH HIDUP DALAM KEADAAN YANG CERIA…
SUNGGUH AKU RINDU SAAT DIBANGKU SEKOLAH
KALAU LAH MASA BOLEH DIPUTAR KEMBALI…AKU INGIN KEMBALI KE ZAMAN ITU
BILA MENJEJAKKAN KAKI KE UNIVERSITI..
HUBUNGAN AKU DAN TEMAN2 SEKOLAH SEMAKIN RENGGANG
AKU MEMBAWA DIRI..CUBA MENCARI TEMAN2 BARU
TP TETAP XSAMA…TEMAN2 SEKOLAH LG BAIK DAN BEST…
HIDUP DI MATRIKULASI SGT XBEST…PUAS DIPULAU, DI KUTUK,
KE MANA SENGSORANG NAMUN SUME TU MENGAJAR AKU UNTUK BERUSAHA MENJADI YG SEMPURNA
SETIAP YG TERJADI AKU AMBIL IKTIBAR DR NYA…SBG PANDUAN UNTUK AKU MENAKHODAKAN HIDUPKU DI MUKA BUMI INI
JEJAK KAKI KE MAIN KAMPUS…HIDUPKU BERUBAH SEDIKIT..AKU MULA BLAJAR MENJADI SECERIA YANG MUNGKIN…TAPI KEADAAN MEMBUATKAN AKU TERTEKAN BILA OMBAK TSUNAMI MELANDA KELUARGAKU…
AKU TERSISIH…AKU DAHAGAKAN KASIH SAYANG KELUARGA…SAAT ITU AKU MULA TERCARI2 KASIH SAYANG ITU…AKHIRNYA AKU TERJEBAK DALAM DUNIA PERCINTAAN…FIKIRKU DENGAN BERCINTA IA DAPAT BUAT AKU BAHAGIA..HAKIKATNYA TIDAK..AKU DITIPU, DIPERMAINKAN OLEH INSAN YG BERNAMA LELAKI…AKU AKHIRNYA KECUNDANG DLM DUNIA KEKECEWAAN
SAAT ITU AKU MULA BERDENDAM..AKU TIDAK PERCAYAKAN LELAKI…
BAGI AKU SEMUANYA SAMA SAHAJA….
AKU MULA MEMPERMAINKAN LELAKI YG XBERSALAH….
SEHINGGALAH AKU BERTEMU DGN SESEORANG YG BYK MENYEDARKAN AKU TTG CINTA WALAUPUN DIA XPERNAH BERCINTA SEBELUM INI…SAAT ITU AKU MULA MENYAYANGI NYA…DUNIA AKU HANYALAH DGN DIA….AKU LUPA PADA MASALAH KELUARGA…BGKU DIA ADALAH NYAWAKU…NAMUN PANAS XSAMPAI KE PETANG…HUBUNGANKU TERPUTUS BEGITU SAHAJA..SAAT ITU HIDUPKU INI KU RASAKAN GELAP..TIADA CAHAYA…AKU MENANGIS SABAN HARI…WAJAHKU TIDAK LG CERIA..AKU MULA TERCARI2 SINAR BAHAGIA…KEMUDIAN DTG INSAN YG XPERNAH KU UNDANG KE DALAM HATIKU…AKU XPERNAH ENDAH PERASAAN NYA PADAKU…KERNA SAAT ITU AKU SANGAT MEMBENCI PD LELAKI…AKU XLAGI PERCAYA PD CINTA…BGKU KSIH SYG MANUSIA ITU PALSU SEMATA-MATA…
AKU MULA BERUBAH MENJADI SEORANG YG EGO…
SAAT ITU JUA..HUBUNGAN KU DGN TEMAN SEKULIAH HAMBAR….
PERUBAHAN HIDUPKU WAT AD DIANTARA MEREKA MAKIN MEMBENCI DGN SIKAP AKU
AKU MAKIN LIAR…AKU BERUBAH WATAK MENJADI KASAR SEPERTI LELAKI…AKU BERGAUL DGN BDAK2 YG SAMA SPECIES SEPERTI AK…SAAT ITU AKU SEMAKIN JAUH DR KELUARGA
TIADA SIAPA YG MENGAMBIL BERAT AKAN AKU…DIRIKU DIBIARKAN ROSAK..TIADA SIAPA YG DTG MENEGUR DAN MEMBAWAKU KE JLN YG LURUS….
SEHINGGALAH AKU JATUH TERSUNGKUR…SAAT ITU PINTU HATIKU TERBUKA…AKU MULA SEDAR YG APA YG AKU BUAT INI SEMUANYA SALAH….BERDOSA. KETAKUTAN MULA MENYELUBUNGI HIDUP AKU…HARI2 FIKIRANKU MULA TERGANGGU DGN DOSA DOSA YG PERNAH AKU LAKUKAN…AKU MENANGIS TIDAK HENTI2..MENYESALI SEGALA TINDAKAN BODOH YG PERNAH AKU BUAT…SAAT ITU AKU MAHU SAHA END UP HIDUP AK…TAPI RUPA RUPA NYA ADA INSAN YG MASIH PRIHATIN AKN DIRIKU
ABAH (**BAPA SAUDARAKU)…DIALAH YG XPUTUS2 MENASIHATI AKU
HARI2 YG AKU LALUI BERSAMANYA SANGAT BERMAKNA
MAKAN MINUM KU DIJAGA
SAKIT PENINGKU DIA UBATI…
SAAT AKU MULA MENGGILA…DIA TIDAK TENANG DUDUK..BERUSAHA MEMBAWAKU KE HOSPITAL..
DAN SAAT ITU AKU DISAHKAN MENGALAMI TEKANAN JIWA…
LULUH PERASAAN ABAH…NAMUN XPUTUS2 DIA JAGA AKU…SETIAP TINDAK TANDUK AKU DIA JAGA…UBAT UBATAN AKU DIA CONTROL…WALAU LETIH MACAM MANA PUN ABAH XPERNAH MERUNGUT BAWA AK ULANG ALIK KE KLINIK PSIKITRIK…
BUDI ABAH SANGAT BESAR BUAT AKU…XTERBALS JASANYA PDA AKU…
AKU KASIHAN PADA ABAH…SB ABAH BANYAK BERSUSAH PAYAH UNTUK AK…
DAN AKU MULA TEKAD..AKU MESTI SEMBUH..AKU XNAK SUSAHKAN ABAH LAGI….
HARI DEMI HARI…AD BYK PERUBAHAN POSITIF..AKU SEMAKIN SEMBUH..
ABAH LAH ORANG PALING GEMBIRA…TAPI PENERIMAAN FAMILY TTG PENYAKIT AKU XSAMA SPT ABAH..
IBU DAN AYAH LAH ORANG YG PALING SEDIH….MEREKA XMENYANGKA AKU MENGALAMI TEKANAN JIWA..SAAT ITU HUBUNGAN AKU DGN PARENTS MAKIN RAPAT…MEREKALAH IBU N BAPAKU DAN MEREKA JUALAH SAHABAT BAIK KU…SAAT INI AK SANGAT BAHAGIA SB INILAH KASIH SAYANG YG AKU TERCARI CARI SELAMA INI…TAPI…KEAKRABAN AKU DGN PARENTS BUATKAN ADIK BERADIK AK CEMBURU…WALAUPUN MEREKA TAHU AKU SAKIT TP ITU BUKN ALASAN UNTUK MAK AYH MEMBEZAKAN JKASIH SYG TERHADAP ANAK2…HUBUNGAN AK DGN ADIK BERADIK MAKIN RENGANG**SEBELUM NI PUN RENGGANG JUGAK,XPERNAH AMAN…AKU DIPULAU, DISISIH…SB LAYANAN BERLEBIHAN MAK AYH TERHADAPKU WAT MEREKA SEMAKIN XPUAS HATI…MEREKA MULA MERAJUK XBALIK RUMAH…AKU KASIHAN BILA LIHAT MAK AYH MENANGIS SB ANAK2 XBALIK…PERASAAN BERSALAH MULA SELUBUNGI HATIKU….KERNA AKU BEGINI MAK AYH KEHILANGAN ANAK2…KERNA AKU AD DIRUMAH ANAK2 YG LAIN XMAHU PULANG…AKU MENANGIS…PERASAAN BERSALAH KUAT MENCENGKAM HATIKU…AKU MULA MEMBAWA DIRI PULANG KE RUMAH ABAH..AKU CUBA MENCARI KETENANGAN DI SANA TP AK XKECAPI…AKU MURUNG KEMBALI…AKU CUBA BERLAGAK GEMBIRA..HAKIKATNYA ALLAH SAHAJA YG TAHU APA YG BERGELOJAK DLM HATI INI..AKU CUBA SIBUKKN DIRI DGN BEKERJA..NAMUN XSAMPAI SEBULAN AKU KUA MENCARI REZEKI…MAK JATUH BILIK AIR SAAT SUME ORANG XDE KT UMAH…AKU MENANGIS…SIAN MAK…AKU BUAT KPUTUSAN TUK BERHENTI KERJA DAN PULANG KE RUMAH SB NAK JAGA MAK….
3 BULAN KU HABISKAN MASA BERSAMA MAK…BGKU MAK DAN AYAH ADALAH SEGALA GALANYA…
HARI HARI AKU SANGAT BERMAKNA BILA BERSAMA MEREKA…
DUNIA AKU HANYALAH AD IBU N AYAH
KAWAN2 MULA AKU SISIHKAN LANGSUNG AKU XHUBUNGI…
KECUALI SEORANG…TEMAN SKELAS KU SEWAKTU DIBANGKU SEKOLAH…
DIALAH YG BANYAK MEMBERI SEMANGAT PDKU…DIA PULA YG MENGAMBIL ALIH TUGAS ABAH MENJAGA AKU….WALAUPUN DIA BERADA JAUH DARIKU…TP DIE XPERNAH ABAIKAN AK…
SIKAP CARINGNYA PDKU WAT AKU TERTAWAN…
NAMUN AKU TETAP BIASA BIASA SAHAJA DGN NYA…

SEKARANG AKU MULAI SEDAR…YG HIDUP AKU SANGAT SUNYI TNPA TEMAN
NAK PULA SEKARANG AKU PUN DAH AD KERJAYA…AKU TINGGAL BERSAMA KAKAKKU ATAS PERMINTAAN KELUARGA…
TAPI AKU SANGT SUNYI…AKU DAPAT RASA DIRIKU SEMAKIN MENJAUH DR KAWAN2…
AKU RINDU AKN DUNIAKU BERSAMA SAMA TEMAN SEWAKTU KETIKA DAHULU
BILA AKU BUKA FACEBOOK
RAMAI TEMAN2 KU SUDAH MELANGKAH KE ALAM PERKAHWINAN…
BANYAK JUGAK YG AKU MISS WEDDING MEREKA..SEMUANYA GARA2 IKUT KEHENDAK KELUARGA XBAGI AKU KELUAR RUMAH…AKU TERPERUK DI DALAM RUMAH…KELUAR HANYALAH PERGI BEKERJA…
KEPINGIN JUGAK NK PERGI KEMAJLIS PERKAHWINAN RAKAN2 TP XBERPELUANG…DLM ATI INI TERDETIK…MESTI KAWAN2 TERASA HATIKAN AKU XPI TGOK PUN DIORANG KAHWIN DAH LA LAMA XCONTACT MEREKA…PASTU XDTG PLAK MERAIKAN HARI BAHAGIA MEREKA…KALAU AKU JD MEREKA FOR SURE LA AKU PUN BERKECIL HATI….PERASAAN BERSALAH MAKIN KUAT DALAM DIRI INI
AKU TERFIKIR MEMANG PATUT PUN AKU SUNYI…INILAH HUKUMAN AKU SEBAB XPERNAH HARGAI TEMAN TEMAN AKU….

MAAFKAN AKU WAHAI TEMAN-TEMAN..
AKU TAHU AKU SANGAT EGOIS…
SUKA BERMASAM MUKA…
PERANGAIKU XMENYENANGKAN KALIAN SEMUA…
AKU SELALU BERADA DI DUNIA SENDIRI TNPA MENGHIRAUKAN KALIAN SEMUA….
KATA KATA KU SANGAT KASAR…YG BUAT ADA DIANTARA KALIAN XSENANG DAN XDAPAT TERIMA AP YG KELUAR DR MULUTKU….
TAPI INI LAH AK…
AKU SEBENARNYA XPANDAI NAK BERKAWAN
AKU XTAHU NAK MENYAMPUK APA BILA KORANG BERSEMBANG
AKU XTAHU BAGAIMANA NAK JADI SEKEPALA NG KORANG
AKU XTAHU MCM MANA NAK JGA ATI DAN PERASAAN KORANG
AKU PERNAH BERUSAHA TUK JD SEPERTI YG KORANG NAK…TP XPERNAH MENJADI
SUNGGUH AKU MMANG XPANDAI NAK BERKAWAN…
LGPUN AKU CEPAT SGT SENSITIF…SENSITIF YG MELAMPAU..KADANG2 KOME BERGURAU NG AKU TP AKU AMIK SERIUS…CEPAT TERASA…WALAUPUN KORANG XDE WAT PAPE KT AKU..TP AKU SELALU CEPAT TERASA….TERUS TERANG SBENARNYA AKU MMG XRETI NAK BERKAWAN…BUKN SB AKU SOMBONG TP AKU XTAHU MCM MANA NK EXPLAIN KT KORANG…
SERIUSLY AKU XPANDAI NK BERKAWAN…..
SAMALAH JUGA BERCINTA….
LAU BERKAWAN PUN XPANDAI BERCINTA LAGI LAH….
TP XDE SIAPA PAHAMI AKU…
AKU SEBENARNYA TERINGIN NAK LEPAK2 BERGEMBIRA DGN KORANNG TP SB KEKANGAN KELUARGA AKU XDPAT BERBUAT DEMIKIAN…HIDUP AKU IBARAT SEBUAH PENJARA..YG MANA AD TEMBOK YG PISAHKAN AKU DR DUNIA LUAR…AKU XMAMPU TEMBUSI TEMBOK ITU UNTUK BERSAMA KORANG…
AKU SEBENARNYA SANGAT SEDIH…SB AKU XDAPAT RASA KEGEMBIRAAN BERSAMA TEMAN2…
TP APAKAN DAYA…MUNGKIN INI SURATAB TAKDIR YG TELAH ALLAH TETAPKAN…LG WAT AKU SEDIH ADA DIANTARA KALIAN MENJAUHKAN DIRI DR AKU BILA DAPAT TAHU BAHAWA AKU PESAKIT PSIKITRIK…AKU XGILA…JD KENAPA PERLU BUANG AKU SBG KAWAN…AKU XPERNAH CEDERAKAN ORANG APATAH LAGI MENGANGGU HIDUP ORANG…JD PERLU KE TAKUT NK KAWAN DGN AKU…BUKAN BERJANGKIT PUN KN…AKU SEDIH SANGAT2…..

BILA ORANG BERBICARA PASAL KAHWIN…AKU ASE SEDIH SANGAT..
SAPA XTERINGIN NAK KAWEN KN…AD SUAMI AD ANAK AD KELUARGA SENDIRI
TP AKU XMAMPU….
SB PENYAKIT AK…SEGALA GALANYA TERHALANG….
DULU ADA TEMAN LAMA LAMAR AKU JD KEKASIHNYA…
DIA TERPAKSA TUNGGU 9 THUN TUK LAFAZKAN CINTANYA PADA AKU
AKU SANGAT TERHARU….BEGITU SETIA DIE MENUNGGU DAN MENCARIKU
PERNAH AKU BERTANYA SANGGUPKAN DIA TERIMA DIRIKU SEADANYA…
DAN DIA SANGGUP….
TAPI SEKARANG…SEBALIKNYA TERJADI….
DIE MULA MENGHILANGKAN DIRI…
MENJAUHKAN DIRI DR AKU…FB AKU DIBLOK..LANGSUNG AK XDPT TAHU TTG KHABARNYA…SEMUA SMS AKU XDIBALAS…AKU SEDIH SANGAT2….
AKU TAHU BUKAN MUDAH UNTUK TERIMA DIRI AKU SEBEGINI…
BUKAN MUDAH NAK JGA DIRI AKU MACAM NI….
SEJAK PERISTIWA INI…AKU DAH NEKAD..AKU XNAK KAWEN
SB AKU XNAK SEDIH DIKEMUDIAN HARI…BIARLAH AKU SEDIH SEKARANG….
LGPUN AKU DIKATEGORI KAN TIDAK WAJIB KAWEN…AKU AD PENYAKIT YG BOLEH MEMUDARATKAN DIRI AKU SENDIRI YG MANA XSEMUA LAKI YG MAHU BERISTERI KAN SEORANG PESAKIT TEKANAN JIWA KAN…
SEDIH?? MEMG AKU SEDIH… XTERGMBAR PERASAAN SEDIH INI DGN KATA KATA..
BILA ORANG BERTANYAKAN BILA MAHU KAWEN…AKU TERSENYUM HAMBAR….
TIADA JAWAPAN UNTUK ITU…
BIARLAH AKU MCM NI…BIARLAH AKU HILANG NIKMAT CINTA MANUSIA…AKU XSANGGUP KEHILANGAN CINTA ALLAH PADAKU….

AKU BUANG RASA SEDIH ITU SEDIKIT DEMI SDIKIT…APA YG AKU BUAT SEKRNG ADLAH MENJAGA HUBUNGAN AKU DENGAN ALLAH…BIARLAH AKU KEKURANGAN KASIH SAYANG MANUSIA…ASALKAN AKU DAPAT KASIH SAYANG DR ALLAH MELIMPAH RUAH…MASA2 YG TERLUANG AKU HABISKAN DGN MEMBACA BUKU KEAGAMAAN, BUKU BUKU MOTIVASI YG MANA MAMPU MEMBIMBING AKU UNTUK DEKATKAN DIRI DGN TUHAN…..MALAM MALAM YG KULALUI HANYALAH BERTEMANKAN AIR MATA..MENGENANGKAN DOSA DOSA SILAMKU..TERASA DIRI INI SGT KOTOR….

KU MERENUNG KELUAR JENDELA….
MASIH GELAP, BERTEMANKAN SINARAN BULAN…AKU MEMERHATI ALAM DI SEKELILING KU…
HATIKU MENANGIS HIBA..MENGENANG NASIB YG XPUTUS2 DIKUNJUNG KEKECEWAAN
AKU CUBA BUANG PERASAAN SEDIH ITU SEJAUH JAUHNYA…
NAMUN HATI INI KUAT MENCENGKAM PERASAAN ITU…
DIRI INI SELALU TERTANYA-TANYA
“ADAKAH AKU TIDAK LAYAK UNTUK MENGECAPI KEBAHAGIAAN AKU SENDIRI?”
TAPI FIKIRAN OPTIMISKU SELALU MEMBANTAH….
TIADA KEBAHAGIAN YANG BOLEY DIKECAPI TANPA MELALUI SEDIKIT KESUSAHAN…
DALAM HIBA, AKU TERKENANGKAN DOSA DOSA KU YANG LAMPAU..
TERASA DIRI INI KOTOR…TIDAK SUCI…
DIPENUHI DENGAN SEGUNUNG DOSA..AGAKNYA KETIDAK TENANGAN INI ADALAH PEMBALASAN DOSA SILAMKU
BILA TERKENANGKAN PERISTIWA ITU…AKU MENANGIS HIBA…
TERASA DIRI INI BEGITU JIJIK DI HADAPAN MU YA RABB…
XLAYAK DIRI INI MENCIUM BAU SYURGAMU…
ESAKAN DEMI ESAKAN..BELUM DAPAT MENYUCIKAN DIRI INI…
TERINGAT AKU SUATU KISAH…DI MANA SEORANG WANITA TELAH DATANG BERJUMPA DENGAN RASULULLAH S.A.W
YANG MENCERITAKAN DIRINYA TELAH TERGELINCIR JALAN HIDUPNYA DAN KEMUDIANNYA DIA BERZINA..LALU DIA MENGINGATI ALLAH DAN SEGERA BERTAUBAT. DIA MENGHADAP RASULULLAH AGAR SEGERA DIHUKUM REJAM AGAR DIRINYA MENJADI SUCI DR DOSANYA ITU…
TERFIKIR DIFIKIRAN AKU….SEKIRANYA AKU DITEMPAT WANITA ITU, SANGGUPKAH AK DIHUKUM REJAM SEDEMIKIAN…DLM DIAM AKU MENGKAGUMI WANITA ITU…
DIBENAKKU…HATI NI BERBISIK…ADAKAH ALLAH MENERIMA TAUBATKU…
AKU BERDOSA KERANA GAGAL MEMIKUL AMANAH ALLAH…TERLALU BANYAK KESILAPAN YG TELAH AKU LAKUKAN
ADAKAH ALLAH MENGAMPUNKAN DOSA KU….

DADAKU SEMAKIN DIHIMPIT PERASAAN TAKUT, GELISAH, RASA BERSALAH…
SAAT ITU, TERGAMBAR WAJAH2 KESAYANGAN HAMBA, IBU…AYAH…AHH TERLALU BANYAK DOSA YG AKU LAKUKAN PD KALIAN….AKU BUKANLAH SEORANG ANAK YANG BAIK….MAAFKAN DAKU AYAH, IBU…AKU BANYAK MENGECEWAKAN KALIAN…AKU XMAMPU JD SEPERTI YANG KALIAN INGIN KAN…KERANA HASUTAN DUNIA..AKU ALPA,CUAI DLM MELAKSANAKN TANGUNGJAWABKU SBG ANAK….YA ALLAH…SUNGGUH,AKU AMAT KESALI AP YG TELAH KULAKUKAN….DIRI INI TERLALU KOTOR DENGAN PELBAGAI DOSA…ADAKAH AKU LAYAK DIAMPUNKAN OLEHMU???

HATI AKU MASIH MENANGIS..TIDAK TENANG, GELISAH…TIDUR MALAM KU TERGANGGU DGN TANGISAN HATI….SEBAK, HIBA SEMUA BERCAMPUR BAUR….
ADAKALANYA AKU RASA RINDUKAN SESEORANG
ADAKALANYA AKU RASA TAKUT TAUBATKU XDITERIMA TUHAN
ADAKALANYA AKU TAKUT AKU KEHILANGAN ORANG YG AKU SAYANG
ADAKALANYA AKU TAKUT ALLAH XMAKBUL DOAKU…MCM2 PERKARA LAGI YG WAT FIKIRAN AKU BERKECAMUK…..
HATI AKU TERUS MENANGIS DAN MENANGIS…AKU XTAU BIA IA AKAN BERHENTI MENANGIS…JIWAKU SEMAKIN TERTEKAN…ADAKAH INI DINAMAKAN HUKUMAN DOSA DOSA KU YG LALU…..
YA ALLAH…AKU SANGAT XBERDAYA………………………….


KALAU IKUTKAN RASA XWARAS INI MAHU SAHAJA AKU TAMATKAN HIDUPKU INI
KERNA AKU XSANGGUP LAGI HIDUP DSPT SEKRNG…..

BAGAIMANA AKU MAHU JADI SEORANG WANITA YG BAHAGIA???TOLONG!!!!KUARKAN AK DR RASA SEBEGINI!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...