Tuesday, December 4, 2012

KAHWIN???


KAHWIN???!!!

Dengar perkataan ni sahaja boleh wat mata aku berpinar-pinar je
Bukan takut nak kahwin tp sebab dah bosan sangat dengar…sampai rasa pening nak muntah
***punye dasyat aku meluat perkataan tuh…huhuhu

Suatu ketika dulu..
Kalau ad kenduri orang kawen pasti aku yg pertama beria2 nak pi
Maklum lah excited nak tgok orang bersanding kt atas pelamin…
Smbil2 usha orang bersanding dlm kepala ni mula berangan yg aku ni dok kt atas pelamin tuh…
Wahh macam best je bila ad orang kipaskan ak..pastu ad lak bunyi2 alunan muzik smbil didendangkan lagu yg indah2 dan tarian yg mengasyikkan….macam raja dahulu kala plak,,..
Pas bersanding dihidangkan plak dng makanan yg sedap2…slurppp meleleh je air liur tgok depa makan..

Suatu ketika dulu…
Pantang ad masa lapang je mesti nak main je kejenye…
Yg paling best maen kawen…
Tp aku xjd la pengantin tuh…maklum ler malu la katakana…
Jd ak jd mak andam je la…
Masa tu xpandai nak makeup2 ni…jd alam floralah yg menjadi penghias muke pengantin
Cm biasa…bunga raya mesti diselik kt tepi telinga..ala2 gadis melayu terakhir gitu…
Kaen batik mak kitorang abis aku n the geng rembat buat pelamin…
Tau je dek mak aku…satu kampung dia ligan..hahaa…bdak2 la katakana….

Suatu ketika dulu….
Selalu berangan pas abis SPM nk terus kahwin…tgok orang kahwin mcm best…
Jd ati ni meronta2 nak kahwin juga…
Selalu berngan kahwin dgn mamat yg aku suke…
Pasti mula la tersengih sorang2 mcm kerang busuk…bila orang tegur senyum sorang2.. mula la nak tersipu-sipu malu smpai merah muka..haaa pdn muka kuat berangan lg kan

Bila dah masuk university…
Tgok orang lain kapel…kite pun nak kapel jugak
Tgok orang pi dating ng pakwe…kite pun teringin nk pi dating ng pakwe
Tp bila tgok orang lain bahagia ng pakwe…kite plak berdukacita kne tinggal ng pkwe…haaa kan padan muka…mak suh pi blaja, yg pi bercinta tu pasal apa…

Tp diri xpernah serik2….jeles tgok orang lain bahagia…kite pun berusaha nak cari kebahagian tu jugak…
Then mula lah cr pengganti…dah dpt penganti mula pkir nak kawen walaupun masa tuh lum bis blaja lg…tp si dia xnak kawen sb lum puas idop bujang…belum dapat sumenye saying tp bila dah dapat ari gadoh2…pastu putus…kemudian cr balik pengganti…bak kata orang patah tumbuh ilang bergantii…
Punya la xserik2…smpai la kali ke 8 bercinta…last2 fail jugakk…

Bila dah graduated….
Pi mana je pasti ad orang bertanya…”dah bis blaja pun, bila plak nak kawen nye?”
“erkk…mmgla dah graduate tp sy xkeje lg…macam mana nak kawen?”jwpan yg boleh dikatakan selamat la jugak time2 mcm ni

Bila dah kerja…
Orang sekeliling mula bertanya
“sekarang dah bekerjaya, umor pun dah berganjak ke 25…bila nak langsungkan majlisnye?”

Aku??? Emm diam xkata pape…
Xtau nak jawab pe sb dlm ati ni dah x excited nak kawen mcm dulu2…
Pi mana2 je mesti orang ajukan soalan tu
Jumpa teman –teman lama pun diorang pasti Tanya “jan, bila ko nak kawen”
Seriously, makin hari makin stress dgr perkataan KAHWIN…

Smpai kt opis pun topic kawin mesti jd tajuk bualan utama…
Bak kata opismate ak…”jan, nikmat hidup rumahtangga ni lain hidup bujang...untung oo ad orang jaga kita syg kita…gelak tawa nanes bersama…sush oo nk dpt dlm idup bujang…malam2 orang dh kahwen xsama mcm malam2 orang bujang…stiap malam bg orang yg berkahwin adlh mlm pertama…yg ni gerenti ko xdpt rasa selagi ko xkahwen…haha..”
Erkkk sengal punye ayat….

Haishh…senang je orang ckp suh ak kahwin cepat2…
Kalau lah ak ni lelaki…dh lama dh ak pi pinang anak dara orang wat bini
TAPI masalahnye sekarang aku ni PEREMPUAN…
Xkan la perigi cr timba kot…agak2 lah…

Tu satu hal…yg ni plak…dah orang xnak kt aku, xkan la aku nak paksa2 bagaikan suh kahwen dgn aku jugak..gila ke ape..huhuh
Bila orang nak kat aku…aku plak yg xready, bila aku dh ready orang plak xnak kt aku…hah guane tuh??
Jd jgn la Tanya ak bila ak nak kahwin..sb aku xde jawapan tuh…
Seriously aku sangat bosan bila orang Tanya pasal tuh…
Bg aku…soal jodoh ni biarlah Allah Taala yg tentukan…sape aku akan berkawen, bila waktunya..tu sume urusan Allah…xguna juga aku beria merancang tp kalau Allah xizinkan, maka perancangn itu xkan jd jugak kn…so bia la sume ni Ditentukan oleh Allah Taala….



Dalam dok meluat2 sebenarnya..terselit juga perasaan sedih ni
Ye la tipu la lau ak cakap aku xjeles tgok orang lain sume dah kawen
Ati mana xterusik bila tgok kebahagiaan kawn2 dgn teman hidup mereka..bahagia je..
Kepingin tp..belum ad lg rezeki untuk ak
Ati mana xtersentuh bila dua tapak tangan ni menyentuh kulit lembut bayi…
Hati ni sangat sayu saat meriba bayi yg chomel…dlm hati ini tuhan sahaja yang tahu betapa kepingin nya diri ni nak ad anak sendiri..tp takdir telah pun tetapkan…
Di usia begini aku masih bergelar anak dara…

Jd apa hak orang nak persoalkan bila aku nak kawen??
Belum smpai saat itu lg…bersabarlah…jika tiba masanya, akan smpai jemputan dr ak..
Jd tunggu je lah kan…

Aku xmarah orang Tanya aku pasal kahwin ni tp ati aku sangat2 sensitip dgn words KAHWIN tuh…
Huhuh..tlg la pahami jiwa ku yg lara ni…
Lgpun umo aku muda lg bru 24 thun…awal lg kot nak suh ak kahwen…
Laen la kalo dh umo 34 thun kn kn kn…hehehe

^___^ V peace!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...